perjantai 31. maaliskuuta 2017

Puutarhurin vuosi - maaliskuu

Hah haa, Čapek kuvaa mainiosti maaliskuuta:
Niin, sille ei voi mitään; on maaliskuun puoliväli ja jäätynyttä puutarhaa peittää vielä lumi. Luoja puutarhureiden kukkia armahtakoon.
 Paitsi että tänään on maaliskuun viimeinen päivä ja lunta satoi koko aamun :-).


Iltapäivällä lumi oli jo sulanut mukavasti ja oletan, että parissa päivässä loppukin katoaa auringon lämmittäessä. 

Hyvin sopii myös se, että tajuaa merkityksen sanoille "leppymätön viima, hyytävä pohjoistuuli ja "pureva pakkanen". Maaliskuussa on ollut välillä kylmä työskennellä ulkona, mutta en pysty pitämään näppejäni erossa perennapenkeistä heti kun lumi on sulanut. Joku vain vetää sinne kasvien luokse, ensin sitä haluaa siivota kaikki penkit ja sitten on joka päivä seurattava kasvun ihmettä. Tulppaanit ovat nousseet reippaasti ja narsissit puskevat paikoitellen pari senttiä ja aurinkoisella seinustalla huomattavasti.





Čapekin mukaan pitää erottaa maaliskuussa kaksi seikkaa A) mitä puutarhurin on tehtävä ja mitä hän haluaa tehdä, ja B) mitä hän todellisuudessa tekee, koska ei muuta voi.
A) Hän siis haluaa kiihkeästi ja itsepintaisesti, sehän on itsestään selvää: hän haluaa vain poistaa havut ja avata kasvit, kaivaa, lannoittaa, jankkuroida, mullata, muokata, möyhentää, harata, lanata, kastella, monistaa, tehdä pistokkaita, leikata, istuttaa, siirtää, sitoa, ruiskuttaa, lannoittaa lisää, kitkeä, lisätä, kylvää, puhdistaa, typistää, häätää varpuset ja rastaat, nuuhkia maata, kaivaa ituja esiin sormin, riemuita kukkivista lumikelloista, pyyhkiä hikeä otsaltaan, suoristaa selkänsä, syödä kuin susi ja juoda kuin sieni, käydä nukkumaan lapion ja herätä kiurun kanssa, ylistää aurinkoa ja taivaan kosteutta, tunnustella kovia silmuja, hankkia kevään ensimmäiset känsät ja rakkulat ja elää kaiken kaikkiaan reilusti, keväisesti ja kuohkeasti puutarhurin tapaan.
B) Sen sijaan hän manaa, että maa on yhä tai taas jäässä, raivoaa kotona kuin häkkiin teljetty leijona, kun hänen puutarhansa peittyy lumeen, istuu takan ääressä nuhaisena, joutuu käymään hammaslääkärissä ja osallistumaan oikeuden istuntoihin, saa vieraakseen tädin, lapsenlapsen tai hiivatin isoäidin ja menettää yleensäkin päivän toisensa perään kaikenkarvaisten epäonnistumisten, kohtalon iskujen, juttujen ja vastoinkäymisten takia, jotka kuin piruuttaan hyökyvät päälle maaliskuussa.
Osan näistä A-kohdan tehtävistä olenkin ehtinyt tehdä - ainakin olen poistanut havut, siivonnut perennapenkkejä, leikannut pensaita, haravoinut ja poistanut hiekotushiekkaa. Rakkuloita ei vielä ole, mutta upeaa auringonpaistetta olen ihaillut ja keväisesti elänyt.

Lämpimällä seinustalla on noussut vaikka mitä sipulikukkia. Osa on vanhoja ja ne eivät ehkä jaksa kaikki kukkia. Mutta on mielenkiintoista nähdä, mitä sieltä nousee. Vanhoja voisin yrittää tänä vuonna jakaa ja ehkä lajitella sipulit kukkien värin mukaan. Krookusta ja lumikelloa voisi istuttaa lisää, ne kukkivat kauniisti jo maaliskuussa.





Varjopuolen kivipenger on täysin siivottu. Tänä vuonna tarkoitus olisi löytää puuttuvat kivet (kaikki jalkapalloa isommat kivet ovat erittäin tervetulleita), istuttaa loput kukat ja mietiä penkereen yläosaan jotain nättiä pensasta sekä korkeaa perennaa. Vähän jännitän sitä, miten kasvit ovat talvehtineet. Suurimmassa osassa näkyy kuitenkin jo nyt pientä versoa, joten voin huokaista helpotuksesta.


Yritän ehtiä tehdä jotain melkein joka päivä, arkisin vaikka puolisen tuntia, viikonloppuisin enemmän. Siten sitä voi nauttia raikkaasta ilmasta, auringosta ja kevään esimarssista, sekä saa myös asioita vähitellen tehtyä.

-O-

tiistai 28. maaliskuuta 2017

Jättisuklaakeksi

Viikonloppuna tuli taas pitkästä aikaa kokeiltua jotain uutta leivonnaista. Isompi kummipoika veljineen tykkää leivonnasta ja etenkin suklaakeksit maistuvat erittäin hyvin. Löysin ruokalehtiä siivotessani viime vuotisesta K-ruokalehdestä helpolta ja herkulliselta vaikuttavan jättisuuren suklaakeksin ohjeen. Voin suositella reseptiä täysin sydämin - keksi on juuri niin helppo tehdä ja maistuva kuin olin kuvitellutkin. Muutin reseptiä ainoastaan lisäämällä suklaata ja pähkinöitä, siten tuli vielä suklaisempi, mutta ei mitenkään liian tuhti tai makea. Ja keksiä ei ole pakko valmistaa saati paistaa valurautapannussa, piirakkavuoka käy hyvin.

Skillet cookie eli pannukeksi

75 g voita
1,5 dl sokeria
1 kananmuna
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 tl ruokasoodaa
150 g suklaata (suklaahippuja tai/ja taloussuklaata ruoheena)
1,5 dl pekaanipähkinöitä

Kuumenna uuni 175 asteeseen. Rouhi pähkinät karkeaksi rouheeksi. Sekoita kuivat aineet (jauhot, ruokasooda, suklaa ja pähkinärouhe) keskenään. Sulata rasva ja sekoita joukkoon sokeri. Anna seoksen jäähtyä hieman ja lisää kananmuna. Sekoita kuivat aineet seokseen ja sekoita taikina tasaiseksi. Painele taikina valurautapannun tai piirakkavuoan pohjalle. Vuokaa ei tarvitse voidella. Paista keksiä uunissa n. 25-30 minuuttia. Leikkaa lämmin keksi annospaloiksi ja tarjoa esim. vaniljajäätelön kanssa. 

Keksitaikina valmiina menossa uuniin.

Valmis keksi, josta on juuri otettu alla oleva pala.


Keksi oli todella herkkua, tähän mennessä paras suklaakeksiohje. Ja lähes koko keksi meni viiteen suuhun, vain pari kapeaa palaa jäi jäljelle.

-O-

maanantai 27. maaliskuuta 2017

Vuonna 2016 syntyneiden lasten suosituimmat etunimet Suomessa

Tänä keväänä kesti hieman kauemmin kuin normaalisti, mutta nyt ne ovat taas täällä: Suomen viralliset nimitilastot Väestörekisterikeskukselta, vuonna 2016 syntyneiden lasten suosituimmat etumimet. Jänniä uusia muutoksia on tapahtunut, mutta tässä ensin listat (↑ = noussut vuodesta 2015, ↓ = laskenut ja - = pysynyt samana):

Suomenkieliset

Tytöt
  1. Sofia ↑
  2. Aino ↑
  3. Eevi ↑↑
  4. Venla ↓
  5. Emma ↑
  6. Aada ↓
  7. Pihla ↑↑
  8. Helmi ↓
  9. Ella -
  10. Emilia -
  11. Elli ↑
  12. Lilja ↑
  13. Enni ↑
  14. Olivia ↑↑
  15. Elsa ↓↓
  16. Mila -
  17. Isla -
  18. Vilma ↓↓
  19. Amanda ↓
  20. Kerttu -
Tytöillä Sofia on ollut kärjen tuntumassa vuodesta 2011 lähtien. Yli 10 vuotta suosiota on Ainolla, Venlalla, Emmalla ja Ellalla. Itse tykkään nimistä Eevi, Helmi, Enni ja Kerttu; Top50:n kivoimmat ovat Lumi ja Seela.

Eevi on tehnyt huiman loikan ylös sijalle kolme - se onkin tämän vuoden ehdoton yllätys. Nousu on ollut nopeaa, sillä Eevi oli vuonna 2015 sijalla 8, vuonna 2014 sijalla 18, vuonna 2013 sijalla 20 ja sitä aikaisemmin top20:n ulkopuolella. Toinen voimakas nousija on Pihla (vuoden 2015 sijalta 21). Muut nimet ovat tehneet kevyttä siirtyilyä ja Oliviakin on sahannut viime vuodet ylös alas. Ainoastaan Iida on tippunut kokonaan 20 suosituimman listalta (sijalle 24).  

Muodikas tytön nimi alkaa vokaalilla (12 nimeä) ja etenkin e-kirjaimella (7 nimeä). Suurin osa nimiä on pehmeitä (vokaaleja sekä kirjaimia m ja l) sekä tietenkin vanhoja. Huomionarvoista on kansainvälisten muotinimien Mila ja Isla suosio. Merkitysnimiä on enemmän kuin pojilla: Aino, Pihla, Helmi ja Lilja (sekä espanjan kielestä Isla). Top50:stä löytyvät lisäksi Hilla, Lumi, Minttu, Vilja ja Ilona.

Pojat
  1. Onni ↑
  2. Elias -
  3. Leo ↓
  4. Väinö ↑
  5. Oliver -
  6. Eetu ↑
  7. Eino ↓
  8. Noel ↑↑
  9. Leevi ↑
  10. Niilo ↓
  11. Veeti ↑
  12. Vilho ↑↑
  13. Mikael ↑
  14. Nooa ↑↑
  15. Rasmus ↑
  16. Lenni -
  17. Joel ↓
  18. Hugo ↓
  19. Kasper ↑↑
  20. Eemil ↑↑
Pojilla kolmen kärki on pysynyt samana vuodesta 2013 lähtien, vain sijoitukset ovat vaihdelleet. Onni on ollut kolmen parhaan joukossa vuodesta 2008 ja Elias vuodesta 2010. Omat suosikkini ovat Eino, Vilho ja Nooa; top50:sta vielä Samuel, Viljami, Julius, Jooa ja Oiva.

Voimakkaimmin ovat nousseet Noel (vuosina 2014 ja 2015 sijoilla 13, sitä ennen top20:n ulkopuolella), Vilho (vuonna 2016 sijalla 19), Nooa (sija 23 vuonna 2015), Kasper (sija 41 vuonna 2015) ja Eemil (sija 28 vuonna 2015). Myös Rasmus on tehnyt komean harppauksen takaisin top20:een, mutta se on ollut aikaisemmin korkeammallakin. Joona, Aleksi, Daniel ja Matias tippuivat tänä vuonna 20 suosituimman ulkopuolelle.

Poikien nimien trendit ovat konsonanttiloppuisuus, kansainväliset nimet ja vanhat nimet. Merkitysnimistä vain Onni on päässyt top20:een. Top50:stä löytyvät lisäksi Toivo, Otso, Aatos ja Oiva. Mielenkiintoista on myös, että 50 suosituimman nimen joukossa on neljä versiota samasta nimestä: Eemil, Emil, Eemeli ja Eemi.

Ruotsinkieliset

Tytöt
  1. Ellen
  2. Emma
  3. Edith
  4. Saga
  5. Stella
  6. Molly
  7. Elsa
  8. Amanda
  9. Alma
  10. Emilia
  11. Alva
  12. Ella
  13. Wilma
  14. Lilja
  15. Sofia
  16. Selma
  17. Olivia
  18. My
  19. Freja
  20. Ida
Ruotsinkielisten puolella vuoden yllättäjä on Molly, joka on noussut komeasti viime vuoden sijalta 30. Muita uusia top20:ssa ovat Wilma, Lilja, Sofia ja Selma. Ellen oli ykkönen myös viime vuonna. Jotenkin tuntuu siltä, että ruotsinkieliset nimet ovat kansainvälisempiä kuin suomenkieliset ja niiden joukosta löytyvät myös uusimmat trendit. Poimin top50:stä nyt nimet Nellie, Luna ja Maya. Itse tykkään kovasti vanhoista skandinaavisista nimistä Ingrid, Sigrid ja Ebba. Clara on myös kaunis. Top20:en näteimmät nimet ovat Molly, My ja Edith.

Pojat
  1. Adrian
  2. Lucas
  3. Emil
  4. William
  5. Hugo
  6. Benjamin
  7. Anton
  8. Liam
  9. Leo
  10. Felix
  11. Axel
  12. Alexander
  13. Max
  14. Leon
  15. Oliver
  16. Oscar
  17. Oskar
  18. Linus
  19. Noah
  20. Vincent
Pojilta löytyy vielä Mollya suurempi yllättäjä, nimittäin Adrian. Miten se onkaan voinut nousta yhdessä vuodessa sijalta 50 ykköseksi? Vuonna 2015 vain 10 poikaa sai nimekseen Adrian, kun taas viime vuonna pikku-Adrianeja nimettiin 35. Erot eivät ole suuria, mutta loikka on silti vaikuttava. Mielenkiintoista nähdä, jatkuuko Adrianin suosio myös tulevaisuudessa vai oliko kyseessä yhden vuoden piikki.

Muita nousijoita olivat Hugo, Leo, Alexander, Leon, Oscar, Oskar ja Linus. Ruotsin pikkuprinssit ovat ehkä antaneet inspiraatiota nimille Alexander, Oscar ja Oskar. Poikien nimet ovat niin kansainvälisiä, että kyseessä voisi olla usean Euroopan maan lista. Noah on oma suosikkini ja Top50:stä löytyvät lisäksi Milo, Theo, Viggo, Ivar, Alvin, Milton ja Alvar.

-O-

perjantai 24. helmikuuta 2017

Tilkkupeitto pastellivärein

Tämä tilkkupeitto on kuin aurinko itse - tai karkkia ja hattaraa, kuten yksi ystävä sanoi. Minulle tulee sitä katsoessa heti iloinen olo. Peitto meni tänään lahjaksi ystävän vastasyntyneelle tyttärelle. Ystävän lempivärit ovat tällä hetkellä vaaleanpunainen ja keltainen, joten väritys tuli niistä. Ja sopii mielestäni tähän peittoon erinomaisesti.


Peiton koko on 136 cm x 80 cm, ja se on mitoitettu standardipinnasänkyyn niin että reunoilla on hieman ylimääräistä. Yhden tilkun koko on ommeltuna 8 cm x 8 cm - tykkään käyttää vauvojen peitoissa pienempiä tilkkuja.  


Kuten aina, ovat tilkut vaikka mistä. Tällä kertaa ei tarvinnut ostaa yhtään uusia kankaita, vaan kaikki löytyivät kotoa. Mukana on Saksasta ostettuja kankaita, Marimekkoa, kirppislöytöjä, kavereilta saatuja, Amy Butleria ja jopa yksi dirndlin essu. 


Nurjalle puolelle tuli kaloja (ja muutama kilpikonna) täynnä oleva kangas, jonka sain pari vuotta sitten yhdeltä ystävältä. 


Olen todella tyytyväinen peittoon, tämä piristää hyvin keskellä talvea ja tuo kesän mieleen: mansikkajäätelön ja mangosorbetin. 



-O-

tiistai 21. helmikuuta 2017

Puutarhurin vuosi - tammi-helmikuu

Karel Čapek on yksi lempikirjailijoitani. Pidin hänestä aikoinaan esitelmän yliopistossa ja olen lukenut pari kirjaa kokonaan ja osia muista. Nyt luen Čapekin kirjaa "Puutarhurin vuosi" toista kertaa. Kirja on hauska ja osuva kuvaus puutarhanhoitoon hurahtaineista ihmisistä ja miten koko vuosi (talvi mukaan lukien) helposti menee puutarhan kanssa. Nostan myös hattua kirjan suomentaneelle Eero Balkille, sillä kirja vilisee haastavaa sanastoa - jo ensimmäiseltä sivulta löytyvät alopekuuri, sukapää, tölli ja englanninraiheinä.

Ajattelin, että voisin käydä läpi omaa puutarhurin vuottani yhdessä kirjan kanssa joka kuukausi. Koska tammikuu vilahti ohi ja toisaalta alkuvuosi on Suomessa paljolti samanlainen, niin niputan tammi- ja helmikuun yhteen postaukseen. Lisäksi Tšekissä on lämpimämpi ilmasto ja kevät tulee aikaisemmin, joten kaikki kuukaudet eivät välttämättä sovi Suomen kanssa yksiin.

Tammikuussa puutarhuri ei ole suinkaan toimeton, silloin viljellään ilmoja. Kirjan mukaan ilmat eivät ole koskaan kunnossa:
Jos lunta sataa vähän, hän mutisee syystä kyllä, että se ei riitä alkuunkaan; jos lunta sataa paljon, hän pelkää pahoin, että havupuut ja rhododendronit murtuvat. Jos lunta ei ole, hän valittaa tuhoisia lumettomia pakkasia; jos koittaa lauha, hän kiroaa ne hullut tuulet, jotka sen myötä tulevat ja pahan tapansa mukaan levittelevät havuja ja muita katteita hänen puutarhassaan  ja kenties - myrsky ja mylväys! - katkaisevat vielä jonkin pikku puunkin!
Ongelma on myös liiallisen auringon, sateen, kuivuuden jne. kanssa. Allekirjoitan tämän täysin. Kun tammikuussa luvattiin pakkasia ja lunta ei ollut suojaamassa viime syksyn istutuksiani, en voinut seisoa toimettomana ja jännittää, mitä nuorille kasveille käy. Onneksi lehdet olivat jääneet syksyllä osittain haravoimatta, kasasin nimittäin niitä nyt ruusujen ja perennojen päälle keoiksi. Naapuri keksi vielä paremman idean: käytetään talonyhtiön roskiksen vieressä olevien joulukuusten havut suojaamaan kivikkokasveja. Mainio ja kaunis idea - ja nyt nukun yöni rauhassa.


Helmikuussa puutarhurille tulee ilmojen viljelyn lisäksi toinen sesonkityö: kevään ensimmäisten merkkien jahtaaminen. Tänä vuonna, kun talvi on ollut niin lämmin ja vähäluminen, tätä voi tehdäkin Suomen korkeudella helmikuussa. Vähän kyllä jännittää, miten ne kaikki sadat sipulikasvit pärjäävät kevättalven sahaavan sään, kun osa on jo noussut auringon lämmittämällä seinänvierustalla. Toivotaaan parasta!




Kirjan mukaan muita kevään ensimmäisiä merkkejä ovat puutarhahinnastot ja naapurit. Puutarhahinnastojen kanssa voikin viettää mukavasti iltansa etsien uutta istutettavaa. 
Naapurit ovat niin ikään pettämätön kevään merkki. Heti kun he hyökyvät puutarhoihinsa lapioineen ja kuokkineen, saksineen ja niinineen, punamaaleineen ja kaikenkarvaisine maanparannusjauheineen, kokenut puutarhuri tietää, että kevät on tulossa; hän vetää vanhat housut jalkaansa ja käy lapioineen ja kuokkineen käsiksi puutarhaansa, jotta myös seuraavat naapurit tajuaisivat, että kevät on tulossa, ja välittäisivät tuon ilouutisen aidan taakse.
No jaa, vielä ei kova ja routiva maa salli mitään möyhentämistä, pitää odottaa vielä huhtikuulle. Mutta sisällä voisi istuttaa pian jotain, tosin minulla ei taida olla yhtään tilaa ikkunalaudoilla, huonekasveja on niin paljon.

Eniten nyt mietityttää, ehtiikö naapuritalon lumikello kukkia jo helmikuun puolella. Čapek kirjoitti kauniisti lumikellosta:
Myös lumikellot ovat kevään airuita. Aluksi ne ovat maasta pistäviä kalpeanvihertäviä kärkiä, sitten ne halkeavat kahdeksi paksuksi tyvilehdeksi, ja siinä kaikki. Ne kukkivat joskus jo helmikuun alussa, ja sanonpa vain, että mikään palmu tai tiedonpuu tai kunnian laakeri ei ole kauniimpi kuin tämä kalvakan vartensa päässä koleassa tuulessa huojuva valkoinen ja hauras kello.

-O-

tiistai 31. tammikuuta 2017

Numero etunimenä

Seurasin viime vuonna italialaista telkkarisarjaa "Milanon naisten paratiisi". Yksi sarjan henkilöistä oli hyväsydäminen, mutta huono-onninen varastotyöntekijä Quinto. Jäin miettimään nimeä, jonka merkitys on Suomeksi "viides". Oliko Quinto mahdollisesti viides lapsi? Ja miten paljon numeroita on etunimenä?

Kävin läpi muutaman kielen perus- ja järjestyslukuja ja katsoin Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta, mitkä niistä ovat Suomessa käytössä etuniminä. Suurin osa niistä on muita kuin suomenkielisiä, mutta yllättäen käytössä on myös muutama suomenkielinen numero. Kävin läpi kielet suomi, ruotsi (ru), englanti (en), italia (it), espanja (es) ja latina (la). Lisäksi joistakin numeroista löytyy nimiksi muuttuneita muotoja (esim. Quincy). Roomalaiset numerot jätin pois kokonaan.

Numeroiden käyttö etuniminä on yleistä ympäri maailmaa. Todennäköisesti lapsi nimetään sen mukaan, kuinka monentena hän on sisarusparveen syntynyt. Joskus (tosin harvoin) numero merkitsee syntymäkuukautta tai -viikonpäivää. Myöhemmin nimi on jäänyt suvussa kulkevaksi perinteeksi tai joku julkkis on innoittanut vanhempia. Nimi voi olla myös yleinen maassa/kielessä, sen merkitys on saattanut unohtua tai se voi tarkoittaa yhdessä kielessä numeroa ja toisessa jotain ihan muuta. Numeronimet ovat olleet suosittuja esim. antiikin Roomassa sekä 1800-luvun viktoriaanisissa suurissa perheissä.

Alla olevassa taulukossa  m = mies ja n = nainen (jos nimestä selviää, kuuluuko se miehelle vai naiselle - jos ei, niin olen merkinnyt m/n).

Yksi, ensimmäinen
  • Ensio = 52 588 m, alle 26 n
  • One (en) = alle 20 m/n
  • Prima (it) = alle 10 n
  • Primo (it) = alle 20 m
  • Primoz (sloveeni) = alle 10 m (nimi kirjoitettaan Sloveniassa Primož)
  • Primus (la) = alle 43 m
  • Uno (es) = 2068 m
  • Una (es) = alle 95 n (voi olla todennäköisemmin skottilainen ja irlantilainen nimi, samasta lähteestä kuin Oonagh ja Oona)

Ensio on Suomen suosittuin ykköstä merkitsevä nimi ja myös suosituin numeronimi. Se on suora käännös latinan nimestä Primus (ensimmäinen) ja pääsi vuoden 1888 Kansanvalistusseuran kalenteriin sekä vuonna 1908 almanakkaan.

Uno, suomalaisittain Uuno  (10 129 m) on meillä päin toiseksi suosituin ykkösnimi. Tutuin nimenkantaja on Uno Cygnaeus. Uno/Uuno ei ole juuri käytössä Pohjoismaiden ja Viron ulkopuolella.

Muualla päin maailmaa käytettään järjestyslukua. Italialainen Primo Levi tulee ensimmäisenä mieleen - Levi kirjoitti kuuluisan kirjansa "Tällainenko on ihminen" omista Auschwitzin kokemuksistaan. Toinen tuttu on Primož Ulaga, slovenialainen mäkihyppääjä. 

Kaksi, toinen
  • Toinen =alle 10 m/n
  • Andra (ru) = 89 n, alle 10 m (romanialainen versio nimestä Andrea)
  • Dos (es) = alle 20 m
  • Due (it) = alle 10 m/n
  • Secundus (la) = alle 5 m
  • Segundo (es) =alle 15 m

Kakkonen ei ole Suomessa juuri inspiroinnut vanhempia ja lisäksi Andrakin on ihan muuta juurta kuin ruotsinkielinen järjestysluku. 

Kolme, kolmas
  • Kolmas = alle 10 m/n
  • Tertia =alle 5 n
  • Tertius (la) = alle 5 m
  • Tre (it, ru) = alle 5 m
  • Trey (vanha en) = alle 15 m

Neljä, neljäs 

Jostain syystä numero neljä ei oikein innosta vanhempia niin Suomessa kuin maailmallakaan.

Viisi, viides
  • Viisi =alle 5 m/n
  • Quenten =alle 5 m
  • Quentin =alle 73 m
  • Quincy = alle 21 m
  • Quinta (es) =alle 10 n
  • Quintin =alle 10 m
  • Quinto (es) =alle 5 m
  • Quinton = alle 15 m
  • Quintus (la) = alle 10 m

Vitonen onkin sitten yllättävän suosittu, tai pikemminkin siitä on erilaisia versioita. Tunnettuja nimikaimoja riittää. Antiikin Roomasta löytyy runoilija Horatius, oikealta nimeltään Quintus Horatius Flaccus. Nykyaikana tuttuja ovat musiikin monitoimimies Quincy Jones (sama nimi kuin isällään, eli periytyvä nimi) sekä elokuvaohjaaja Quentin Tarantino.

Kuusi, kuudes
  • Kuudes = alle 15 m/n
  • Sei (it) = alle 20 m/n
  • Sesto (it) = alle 5 m
  • Six (en) =alle 20 m/n

Seitsemän, seitsemäs
  • Septimus (la) = alle 5 m
  • Seven (en) =alle 20 m/n
  • Sette (it) = alle 5 /n
  • Settimia = alle 10 n
  • Settimo (it) = alle 5 m

Tunnetuin kaima taitaa olla pieni Harper Seven Beckham.

Kahdeksan, kahdeksas
  • Kahdeksas = alle 5 m/n
  • Octava (es) =alle 5 n
  • Octave = alle 15 m
  • Octavia = alle 32 n
  • Octavian = alle 32 m (romanialainen nimi, yleinen Romaniassa)
  • Octavie = alle 20 n
  • Octavio, Octávio = alle 32 m, alle 15 m
  • Octavius = alle 10 m
  • Otávio (portugali) = alle 15 m
  • Ottavia = alle 10 n
  • Ottavio = alle 10 m

Kahdeksan on kuten viisi, siitä löytyy paljon eri versioita eri kielissä. Ehkä isojen perheiden kahdeksatta lasta haluttiin muistaa erityisesti. Meksikolainen vuode 1990-kirjallisuuden Nobel-palkinon voittanut Octavio Paz on tunnetuin kahdeksikko.

Otto olisi italiaksi kahdeksan, mutta on täysin selvää, että sen merkitys on muuta kuin numero.

Yhdeksän, yhdeksäs
  • Nio (ru) =alle 17 m
  • Nine (en) =alle 5 m/n
  • Nona (it) = alle 142 n
  • Nono (it) =alle 5 m

Nimessä Nona (yhdeksäs) alkuperäinen merkitys on varmasti unohtunut - kyseessä voi olla myös lempinimi tai Noorasta keksitty uusi nimi. Järjestysluvun lisäksi Nona oli myös antiikin Rooman raskauden jumala, jota kutsuttiin auttamaan yhdeksännen raskauskuukauden aikana. Nimi kuulostaa pehmeältä ja pidempi versio Noona (alle 224 n) on ollut suosituimmillaan vuosina 1980-1999.  

Nine voi olla myös Katherinen lempinimi tai Ninan ulkomainen versio.

Kymmenen, kymmenes
  • Decem (la) = alle 5 m/n
  • Decimus (la) = alle 5 m/n
  • Ten (en) = alle 10 m/n
  • Tio (ru) =alle 10 m

Yksitoista, yhdestoista
  • Elva (ru) = alle 46 n

Elva voi merkitä montaa asiaa: numeroa, Elviran lempinimeä, versiota sanasta joki (älva), nimen Alf (keiju) naispuolista versiota tai jotai muuta.

-O-

maanantai 5. joulukuuta 2016

Etunimiä maailmalta 39 - Maorit

On hienoa löytää jonkun uuden kielen, maan tai kulttuurin nimitilastot - tällä kertaa kyseessä ovat maorit. Uuden-Seelannin sisäasiainministeriö (The Department of Internal Affairs / Te Tari Taiwhenua) on muutaman vuoden ajan kerännyt tietoa suosituimmista maorinkielisistä nimistä. Nimien autentisuus tutkitaan tarkkaan Maorin kielen Komission (Te Taura Whiri I te reo Māori) toimesta. Vuoden 2015 tilasto koostuu 1.7.2014-30.6.2015 Uudessa-Seelannissa rekisteröidyistä maorinkielisistä nimistä. Tilastot löytyvät myös vuosilta 2012 ja 2013, jolloin nimiä kerättiin ensimmäistä kertaa.

Ajalla 1.7.2014-30.6.2015 annettiin seuraavia maorinimiä:

 The top 20 names for girls were:The top 20 names for boys were:
1. Maia1. Nikau
2. Manaia2. Ari
3. Anahera3. Manaia
4. Ana4. Wiremu
5. Aroha5. Kauri
6. Kaia6. Mikaere
7. Hana7. Rawiri
8. Ataahua8. Ihaia
9. Tia9. Kai
10. Kora10. Manaaki
11. Amaia11. Tai
12. Tui12. Tane
13. Te Aroha13. Tamati
14. Kahurangi14. Taika
15. Awhina15. Kahurangi
16. Manawa16. Tangaroa
17. Kara17. Manawa
18. Aaria18. Ihaka
19. Rui19. Tama
20. Te Ao20. Tawhiri

Nimet voivat olla joko omakielisiä merkitysnimiä tai käännösnimiä englannista. Nimien selityksiä löytyy maorin kielen nettisanakirjasta sekä Behind the Name -sivustolta. Kauniita omakielisiä nimiä ovat mm.
  • Anahera = enkeli
  • Aroha = rakkaus
  • Ataahua = kaunis
  • Awhina = apu, tuki
  • Karurangi = taivaansininen, tietty jalokivi (nimeä käytetään sekä tytöillä että pojilla)
  • Kauri = puu araukariakasvien heimossa
  • Nikau = kotoperäinen palmu Uudessa-Seelannissa
  • Manaia = myyttinen olento, jolla on linnun pää ja miehen vartalo
  • Tane = mies, yksi jumalista

 Käännöksiä mm.:
  • Wiremu = William
  • Mikaere = Michael
  • Rawiri = David
  • Tamati = Thomas
  • Ihaia = Isaiah
  • Hoani = John
  • Hemi = James

On mielenkiintoista, että käännösnimet ovat suositumpia pojilla kuin tytöillä. Ehkä tämä liittyy yleiseen tapaan nimetä poikia konservatiivisemmin. Joitakin käännösnimiä tytöille Top20:n ulkopuolelta: Ruiha = Luisa, Huhana = Susan, Mere = Mary.

Osa nimistä sopisi helposti suomen kieleen ja on itse asiassa myös suomenkielisiä, tosin niillä on maorin kielessä eri merkitys: Maia (rohkea), Amaia (halo), Kora, Ari (selkeä), Kai (ruoka), Taika (tiikeri) jne.

Vuosiin 2012 ja 2013 verrattuna Nikau on pysynyt pojilla ykkösenä ja noin puolet listan nimistä on samoja. Tytöillä Maia on ollut ykkönen ja kakkonen, muuten vaihtelua on hieman poikia enemmän. Käännösnimiä löytyy tytöiltä enemmän, esim. Wikitoria, Mereana (Maryann), Miriama, Hana.

                         Boys
Girls
2012
2013
2012
2013
1
NikauNikau
1
MaiaAria
2
WiremuAri
2
AriaMaia
3
KahurangiWiremu
3
ManaiaAriana
4
KauriNiko
4
AnaheraAnahera
5
NikoraTamati
5
AtaahuaAnika
6
TaneHemi
6
ArohaAroha
7
TamatiNikora
7
TiaKora
8
RawiriTe Ariki
8
ArianaTia
9
AnaruRawiri
9
KaiaKaia
10
TaiTane
10
KahurangiAna
11
ManaiaMikaere
11
MaraeaRia
12
TamaManaia
12
WaimarieTiare
13
MikaereKahu
13
TuiMereana
14
Te ArikiTangaroa
14
AmaiaNia
15
ArikiKauri
15
MiriamaTui
16
Te KohaAriki
16
AwhinaWikitoria
17
HoaniManaaki
17
HanaHinewai
18
ManawaTama
18
AnikaMahi
19
TiareIhaia
19
HuiaTerina
20
HemiMatiu
20
MareikuraMareikura

Maorinkielisen nimen antaminen merkitsee yhteyttä esi-isiin sekä heidän kunnioittamistaan. Se voi myös olla halu löytää erityinen nimi tai kaunis merkitys. Käännösnimi voi olla versio sukulaisen nimestä.

Jos olisin itse maori, valitsisin varmaan juuri jonkun nimen, jossa on kaunis merkitys. Poikien nimistä mukavin on Kauri; merkitys on luonnosta ja nimi sopii mainiosti suomen kieleen. Kahu (haukka) voisi olla myös mukava. Tytöillä Aroha ja Amaia ovat kauniita nimiä ja niillä on myös miellyttävä merkitys.

-O-