Arvelin jo etukäteen, että isompi kummipoikani saattaisi haluta leipoa, kun olin juhannuksena kylässä. Ja olin oikeassa! Piti keksiä jotain helppoa, jota voisi tehdä kaapista löytyvistä aineksista ja joka valmistuisi nopeasti. Teimme siten mokkapalapohjan, jonka jokainen sai koristella oman makunsa mukaan. Mokkapalat on muuten parhaita reseptejä lasten kanssa leivottaessa. Kummipoika ja hänen veljensä saivat mitata aineita, kun taas minä vatkasin munat ja sokerit. Pojat sitten lisäsivät vuorotellen kuivat aineet sekä voi-maitoseoksen muna-sokerivaahtoon ja minä sekoitin.
Koristelussa pojat halusivat mahdollisimman makeaa eli kermavaahtoa, suklaakastiketta, kinuskikastiketta ja irtokarkkeja.
Minulle tuli väliin rahkakermaa, banaaniviipaleita ja vadelmahilloa, sekä päälle nektariinilohkoja.
Kummipojan äiti koristeli itselleen ja miehelleen kakun samoista aineksista kuin minä (miinus hillo).
Kakut syötiin hetkessä! Omin käsin koristelu lisäsi jo itsessään herkullista makua.
-O-
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ruoka. Näytä kaikki tekstit
sunnuntai 2. heinäkuuta 2017
tiistai 28. maaliskuuta 2017
Jättisuklaakeksi
Viikonloppuna tuli taas pitkästä aikaa kokeiltua jotain uutta leivonnaista. Isompi kummipoika veljineen tykkää leivonnasta ja etenkin suklaakeksit maistuvat erittäin hyvin. Löysin ruokalehtiä siivotessani viime vuotisesta K-ruokalehdestä helpolta ja herkulliselta vaikuttavan jättisuuren suklaakeksin ohjeen. Voin suositella reseptiä täysin sydämin - keksi on juuri niin helppo tehdä ja maistuva kuin olin kuvitellutkin. Muutin reseptiä ainoastaan lisäämällä suklaata ja pähkinöitä, siten tuli vielä suklaisempi, mutta ei mitenkään liian tuhti tai makea. Ja keksiä ei ole pakko valmistaa saati paistaa valurautapannussa, piirakkavuoka käy hyvin.
Skillet cookie eli pannukeksi
75 g voita
1,5 dl sokeria
1 kananmuna
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 tl ruokasoodaa
150 g suklaata (suklaahippuja tai/ja taloussuklaata ruoheena)
1,5 dl pekaanipähkinöitä
Kuumenna uuni 175 asteeseen. Rouhi pähkinät karkeaksi rouheeksi. Sekoita kuivat aineet (jauhot, ruokasooda, suklaa ja pähkinärouhe) keskenään. Sulata rasva ja sekoita joukkoon sokeri. Anna seoksen jäähtyä hieman ja lisää kananmuna. Sekoita kuivat aineet seokseen ja sekoita taikina tasaiseksi. Painele taikina valurautapannun tai piirakkavuoan pohjalle. Vuokaa ei tarvitse voidella. Paista keksiä uunissa n. 25-30 minuuttia. Leikkaa lämmin keksi annospaloiksi ja tarjoa esim. vaniljajäätelön kanssa.
Keksitaikina valmiina menossa uuniin.
Valmis keksi, josta on juuri otettu alla oleva pala.
Keksi oli todella herkkua, tähän mennessä paras suklaakeksiohje. Ja lähes koko keksi meni viiteen suuhun, vain pari kapeaa palaa jäi jäljelle.
-O-
Skillet cookie eli pannukeksi
75 g voita
1,5 dl sokeria
1 kananmuna
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 tl ruokasoodaa
150 g suklaata (suklaahippuja tai/ja taloussuklaata ruoheena)
1,5 dl pekaanipähkinöitä
Kuumenna uuni 175 asteeseen. Rouhi pähkinät karkeaksi rouheeksi. Sekoita kuivat aineet (jauhot, ruokasooda, suklaa ja pähkinärouhe) keskenään. Sulata rasva ja sekoita joukkoon sokeri. Anna seoksen jäähtyä hieman ja lisää kananmuna. Sekoita kuivat aineet seokseen ja sekoita taikina tasaiseksi. Painele taikina valurautapannun tai piirakkavuoan pohjalle. Vuokaa ei tarvitse voidella. Paista keksiä uunissa n. 25-30 minuuttia. Leikkaa lämmin keksi annospaloiksi ja tarjoa esim. vaniljajäätelön kanssa.
Keksitaikina valmiina menossa uuniin.
Valmis keksi, josta on juuri otettu alla oleva pala.
Keksi oli todella herkkua, tähän mennessä paras suklaakeksiohje. Ja lähes koko keksi meni viiteen suuhun, vain pari kapeaa palaa jäi jäljelle.
-O-
maanantai 23. toukokuuta 2016
Wieniläinen suklaaravistelukakku
Kotona oli hieman liikaa mannaryynejä ja mietin, mitä niistä voisi tehdä. Etsin jonkin aikaa sopivaa reseptiä, kunnes se köytyi ravistelukakkujen reseptejä sisältävästä vihkosesta. Kakun nimi on saksaksi "Wiener Griesskuchen" eli oikeastaan wieniläinen mannaryynikakku. Mutta minusta suklaaravistelukakku kertoo mausta ja tekotavasta paremmin. Töissä nimeksi tuli parin ruotsinkielisen kollegan oivalluksen takia wieniläinen possukakku, koska saksan sana "Griess" lausutaan "gris, joka taas tarkoittaa ruotsiksi possua. Tosin possua tämä ohje ei ole nähnytkään - sen sijaan kaikenlaista hyvää eli suklaata, kaakaota, hasselpähkinöitä, kanelia ja kahvia. Kakku on aika tuhti, ja sen kanssa sopii mainiosti vaahdotettu vaniljakastike. Töissä kakku maistui hyvin ja siksi saanut siitä edes kuvaa.
Rouhi suklaa. Sulata voi. Voitele ja jauhota kakkuvuoka (22 cm halkaisijaltaan).
Laita pari litraa vetävään kannelliseen muovirasiaan jauhot, leivinjauhe, mannaryynit sekä
sokerit. Sulje kansi ja ravistele pari kertaa voimakkaasti, jotta ainekset sekoittuvat. Lisää
kaakaojauhe, kaneli sekä pähkinä- ja suklaarouheet. Ravistele uudelleen n. 15 sekunttia.
Sekoita pienessä kulhossa sulatettu voi, maito, kahvi ja kanamunat. Kaada nesteet kuivien
aineiden päälle rasiaan ja sulje kansi. Ravistele minuutti. Avaa kansi, sekoita ja ravistele
kansi suljettuna taas minuutti. Avaa kansi, varmista että kaikki ainekset ovat varmasti
sekoittuneet. Kaada taikina kakkuvuokaan ja paista 40-45 minuuttia 175 C.
Jos haluaa erittäin suklaisen kakun, niin kanelin ja kahvin voi jättää pois. Kakku on hyvin perinteinen ja keskieurooppalainen, sopii myös tarjottavaksi lämpimänä vaniljajäätelön kanssa. Ohjeessa suositellaan lisäksi kastiketta munalikööristä, espressosta ja tomusokerista.
-O-
2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
3 dl mannaryynejä
2 tl vaniljasokeria
2 dl sokeria
3 rkl kaakaojauhetta
1/2 tl kanelia
1 dl hasselpähkinärouhetta
125 g suklaata
200 g voita
2 dl maitoa
5 rkl kahvia
4 kananmunaa
Laita pari litraa vetävään kannelliseen muovirasiaan jauhot, leivinjauhe, mannaryynit sekä
sokerit. Sulje kansi ja ravistele pari kertaa voimakkaasti, jotta ainekset sekoittuvat. Lisää
kaakaojauhe, kaneli sekä pähkinä- ja suklaarouheet. Ravistele uudelleen n. 15 sekunttia.
Sekoita pienessä kulhossa sulatettu voi, maito, kahvi ja kanamunat. Kaada nesteet kuivien
aineiden päälle rasiaan ja sulje kansi. Ravistele minuutti. Avaa kansi, sekoita ja ravistele
kansi suljettuna taas minuutti. Avaa kansi, varmista että kaikki ainekset ovat varmasti
sekoittuneet. Kaada taikina kakkuvuokaan ja paista 40-45 minuuttia 175 C.
Jos haluaa erittäin suklaisen kakun, niin kanelin ja kahvin voi jättää pois. Kakku on hyvin perinteinen ja keskieurooppalainen, sopii myös tarjottavaksi lämpimänä vaniljajäätelön kanssa. Ohjeessa suositellaan lisäksi kastiketta munalikööristä, espressosta ja tomusokerista.
-O-
sunnuntai 1. toukokuuta 2016
Hasselpähkinäiset banaanimuffinssit
Olin eilen vanhemman kummipojan luona leipomassa ja vappuaattoa viettämässä. Kummipoika sai itse valita joululahjaksi saadusta Aku Ankan keittokirjastaan kaksi ohjetta, jotka toteuttaisimme. Valituiksi tulivat hasselpähkinäiset banaanimuffinssit sekä suklaamurukeksit. Kummatkin leipomukset onnistuivat mainiosti ja ne oli helppo valmistaa kahden ala-asteikäisen pojan kanssa. Suklaan rouhiminen, banaanien pilkkominen ja ainesten mittaaminen sujuu tuon ikäisiltä mainiosti, samoin taikinan laittaminen muffinssivuokaan sekä keksitaikinan asettelu pellille. Minulle jäivät vatkaaminen, laaduntarkkailu ja uunin käyttö.
Keksiohjeen mukaan valmiita keksejä olisi tullut 8 kappaletta. Me teimme 17 kappaletta ja niistäkin tuli jättikokoisia. Tosin iso keksi maistuu pientä paremmalta :-). Vastaavanlainen suklaamurukeksiohje minulta löytyy itseltänikin, mutta näiden hasselpähkinäisten banaanimuffinssien reseptin kirjoitin muistiin uusintaa varten.
-O-
Hasselpähkinäiset banaanimuffinssit (12 kpl)
150 g voita
2 dl sokeria
3 kananmunaa
1 tl leivinjauhetta
2 1/4 dl vehnäjauhoja
Ripaus suolaa
300 g (2 kpl) kuorittuja banaaneja
75 g hasselpähkinöitä (kokonaisia tai rouhetta)
Sekoita vehnäjauhoihin leivinjauhe ja suola. Jos käytät kokonaisia hasselpähkinöitä, rouhi ne karkeastu. Leikkaa banaanit pieniksi paloiksi. Vatkaa voi ja sokeria vaahdoksi. Lisää munat yksi kerrallaan vatkaten. Sekoita joukkoon vuorotellen jauhot, banaanit ja noin 2/3 pähkinöitä. Nostele muffinssivuokiin ja jätä noin 1/4 kohoamisvaraksi. Ripottele päälle loput pähkinät.
Paista 35-45 minuuttia 175 C.
Keksiohjeen mukaan valmiita keksejä olisi tullut 8 kappaletta. Me teimme 17 kappaletta ja niistäkin tuli jättikokoisia. Tosin iso keksi maistuu pientä paremmalta :-). Vastaavanlainen suklaamurukeksiohje minulta löytyy itseltänikin, mutta näiden hasselpähkinäisten banaanimuffinssien reseptin kirjoitin muistiin uusintaa varten.
-O-
perjantai 29. huhtikuuta 2016
Kolmen maun ravistelukakku
Kakun nimi saattaa kuulostaa oudolta, mutta sen takana piilee saksankielisissä maissa tuttu "Schüttelkuchen" (schütteln = ravistella, Kuchen = kakku). Reseptejä on pilvin pimein ja tämä kakku löytyy kymmenisen vuotta sitten ostetusta Backen mit Pfiff -lehtisestä. Näiden ravistelukakkujen nerous piilee siinä, että uunissa paistettavia kakkuja voi leipoa vaikka ei omistaisi (sähkö)vatkainta. Tarvitaan ainoastaan kannella suljettava astia. Parhaiten ravistelukakun idea selviää reseptin avulla:
-O-
Kolmen maun ravistelukakkuPari lisävinkkiä:
5,5 dl vehnäjauhoja (tai 350 g - alkuperäisessä ohjeessa osa aineista grammoina)
2 tl leivinjauhetta
1 3/4 dl sokeria (150 g)
2 tl vaniljasokeria
175 g voita tai margariinia
4 kananmunaa
1,5 dl maitoa
Maut:
1 omena
1/2 dl pähkinärouhetta (alkuperäisessä ohjeessa unikonsiemeniä)
Purkki säilykekirsikoita tai päärynöitä (n. 400 g) tai 100 g suklaata rouhittuna
Kuori omena, poista siemenet ja raasta karkealla terällä. Jos käytät säilykepäärynöitä, pilko kukin lohko 3-4 osaan. Sulata voi. Voitele ja jauhota kakkuvuoka (n. 24 cm halkaisija).
Siivilöi jauhot vähintään 1,5 litraa vetävään astiaan, jossa on tiiviisti suljettava kansi. Yhdistä jauhoihin muut kuivat aineet (leivinjauhe,sokeri ja vaniljasokeri). Yhdistä toisessa kulhossa kaikki nestemäiset ainekset (sula voi, kananmunat ja maito), sekoita kevyesti. Kaada nestemäiset aineet kuivien aineiden joukkoon, sekoita kevyesti. Sulje kansi ja ravista noin minuutti. Avaa kansi ja sekoita hieman. Toista kaksi kertaa.
Jaa taikina kahtia. Sekoita toiseen puoliskoon raastettu omena ja toiseen puoliskoon pähkinärouhe tai unikonsiemenet. Laita vuokaan ensin omenalla maustettu taikina. Lisää päälle säilykehedelmät tai suklaarouhe. Laita päällimmäiseksi pähkinä/unikonsiementaikina. Sekoita kerroksia hieman haarukalla (kuten tiikerikakkua tehdessä).
Paista 175 C uunin keskitasolla noin 45 minuuttia.
- Kolmen maun kanssa voi käyttää omaa mielikuvitusta - mitä sattuu kaapista löytymään tai mitkä sopivat hyvin yhteen.
- Omena-päärynä-unikonsiemen on hyväksi kokeiltu yhdistelmä. Eilen tein mauilla omena-suklaaruohe-manteliruohe, ja hyvältä maistui sekin.
- Ravistelussa kannattaa olla varovainen, että kansi on todella kiinni. Olen myös huomannut, että ylös-alas -liikkeen lisäksi sivuttainen ravistelu toimii hyvin. Parasta ravistella vuorotellen eri suuntiin.
- Ravistelukakut sopivat mainiosti aloittelijoille sekä lasten kanssa leipoessa. Kun kaikki valmistelut tekee oikeassa järjestyksessä, valmistuu kakku nopeasti ja helposti.
-O-
maanantai 25. huhtikuuta 2016
Pistaasi-valkosuklaakeksit
Löysin kolmisen vuotta vanhasta Maku-lehdestä keksireseptin, jota teki mieli kokeilla. Tein vain pari pientä muutosta reseptiin: Vaihdoin suolatut pistaasit suolattomiksi ja käytin vain 50g pistaaseja alkuperäisen 100 g sijasta - tuli hyvää näinkin. Alkuperäisessä ohjeessa on myös kuorrutus (50g suklaata ja 100 g pistaaseja), mutta niin paljon en ajatellut investoida pistaaseihin. Uunista riippuen paistaminen saattaa kestää muutama minuuttia kauemmin.
Pistaasi-valkosuklaakeksit (80 kpl)
Rouhi suklaa sekä pistaasit. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe. Vaahdota pehmeä voi ja sokerit. Lisää munat ja jatka vatkaamista. Sekoita suklaarouhe, pistaasit ja jauhoseos taikinaan.
Leivo taikina jauhotetulla pöydällä kahdeksi noin 50 cm pitkäksi tangoksi. Laita tangot noin tunniksi jääkaappiin jähmettymään. Leikkaa taikinatangot noin sentin paksuisiksi viipaleiksi. Nosta pellille leivinpaperin päälle (n. 20 kpl / pelti). Paista 7-8 minuuttia 200 C.
Keksit onnistuivat erinomaisesti ja maistuvat tosi hyviltä. Ne on myös erittäin helppo tehdä. Parasta tässä ohjeessa on se, että taikinan voi tehdä valmiiksi pakastimeen (joko tankona tai viipaloituna) ja paistaa keksejä tarvittaessa. Hyvä idea vieraanvaraksi!
-O-
Pistaasi-valkosuklaakeksit (80 kpl)
- 200 g voita
- 2 dl sokeria
- 1 dl fariinisokeria
- 2 tl vaniljasokeria
- 2 munaa
- 50 g pistaaseja (ei suolattuja)
- 150 g valkosuklaata
- 5 dl vehnäjauhoja
- 2 tl leivinjauhetta
Rouhi suklaa sekä pistaasit. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe. Vaahdota pehmeä voi ja sokerit. Lisää munat ja jatka vatkaamista. Sekoita suklaarouhe, pistaasit ja jauhoseos taikinaan.
Leivo taikina jauhotetulla pöydällä kahdeksi noin 50 cm pitkäksi tangoksi. Laita tangot noin tunniksi jääkaappiin jähmettymään. Leikkaa taikinatangot noin sentin paksuisiksi viipaleiksi. Nosta pellille leivinpaperin päälle (n. 20 kpl / pelti). Paista 7-8 minuuttia 200 C.
Keksit onnistuivat erinomaisesti ja maistuvat tosi hyviltä. Ne on myös erittäin helppo tehdä. Parasta tässä ohjeessa on se, että taikinan voi tehdä valmiiksi pakastimeen (joko tankona tai viipaloituna) ja paistaa keksejä tarvittaessa. Hyvä idea vieraanvaraksi!
-O-
keskiviikko 6. tammikuuta 2016
Porkkanateeleipä
Löysin papereita siivotessani pari vuotta vanhan RuokaPirkka-lehden reseptin ja kokeilin sitä tänään, kun tuli vieraita. Todella maukas ja kuohkea leipomus! Porkkanaraaste mehevöittää mukavasti. Teeleipä on helppo tarjottava vieraille, koska se valmistuu nopeasti ja sen voi valmistella aika pitkälle etukäteen (kuivat ja kosteat aineet valmiiksi eri kulhoissa, sekoitus ja paistaminen vasta juuri ennen vieraiden tuloa). Ohjeesta tulee kaksi teeleipää, joista riittää 2-3 hengelle.
Sopii tosi hyvin yrttivalkosipulituorejuuston kanssa! Muut tarjottavat mangolassia ja tuulihattuja.
-O-
3 dl hiivaleipäjauhoja
1,5 dl kaurahiutaleita
3 rkl auringonkukansiemeniä
2 tl leivinjauhetta
0,5 tl suolaa
2 dl maitoa
2 porkkanaa raastettuna (keskikokoinen tai pieni)
2 rkl öljyä
Sekoita kuivat aineet yhdessä ja kosteat aineet (maito, porkkanaraaste ja öljy) toisessa kulhossa. Yhdistä ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Jaa taikina kahteen osaan leivinpaperilla vuoratulle pellille. Muotoile kahdeksi pyöreäksi leipäseksi. Jaa leivät kevyesti neljään osaan taikinapyörällä. Pistele haarukalla. Paista 225 asteessa noin 15-20 minuuttia (tai kunnes kevyesti ruskettunut). Syö heti tuoreeltaan.
Sopii tosi hyvin yrttivalkosipulituorejuuston kanssa! Muut tarjottavat mangolassia ja tuulihattuja.
-O-
sunnuntai 15. marraskuuta 2015
Leivontaa kummipojan kanssa vol. 3 & tuulihatut
Isompi kummipoika pyysi, että leivotaan seuraavan kerran tuulihattuja. En ollut tehnyt niitä aikaisemmin ja vähän jännitti, koska olen ollut siinä uskossa, että tuulihatuilla on vaikea maine (eli mahdollisuus lässähtää). Mutta ajattelin sitten, että hyvillä ohjeilla sitä kyllä selviää. Ja näin kävi tällä kertaa. Tuulihatut nousivat erinomaisesti ja maistuivat todella hyviltä. Käytin seuraavaa K-ruoan ohjetta sekä lisävinkkejä vanhasta leivontakirjastani.
Tuulihattujen lisäksi valmistimme lisäksi vanhoja tuttuja suklaakinuskilaivoksia ja fetapinaattipiirakkaa. Maistui hyvin vieraille eli kummipojan perheelle! Ja näitä tuulihattuja kyllä leivon vastekin - herkullinen ja monipuolinen tarjottava makealla ja suolaisella täytteellä.
-O-
150 g voita
3 dl vettä
2 1/4 dl vehnäjauhoja
4 kananmunaa
Kiehauta voi ja vesi. Lisää vehnäjauhot kerralla puukauhalla voimakkaasti vatkaten, jotta ei synny kokkareita. Keitä taikinaa ja sekoita samalla, kunnes taikina irtoaa kattilan pohjasta ja reunoista. Taikina on valmista silloin, kun se on muuttunut kiiltäväksi palloksi (no minulla ei ihan palloksi, mutta melkein). Siirrä taikina sekoituskulhoon ja anna jäähtyä hetki, jotta munat eivät juoksettuisi. Vatkaa munat yksitellen joukkoon. Vatkaa taikina sileäksi jokaisen munan lisäyksen jälkeen (2 minuuttia ensimmäisen ja toisen jälkeen, 3 minuuttia kolmannen ja neljännen jälkeen). Pursota ruusukkeita tai nostele kahdella lusikalla nokareita pellille. Meille tuli 32 keskikokoista tuulihattua. Paista 200 C noin 20-25 minuuttia. Älä avaa uuninluukkua ensimmäisen 15 minuutin aikana.
Täytteeksi tuli vaniljasokerilla maustettua kermavaahtoa, banaania ja aprikoosisosetta. Todella hyvä yhdistelmä!
Tuulihattujen lisäksi valmistimme lisäksi vanhoja tuttuja suklaakinuskilaivoksia ja fetapinaattipiirakkaa. Maistui hyvin vieraille eli kummipojan perheelle! Ja näitä tuulihattuja kyllä leivon vastekin - herkullinen ja monipuolinen tarjottava makealla ja suolaisella täytteellä.
-O-
tiistai 27. lokakuuta 2015
Suklaahippukeksit (chocolate chip cookies)
Leivoimme kummipojan kanssa pari viikkoa sitten kolmea eri herkkua. Suklaahippukeksit olivat myös toivelistalla ja se sopi erinomaisesti, koska olin halunnut leipoa niitä jo pitkän ajan. En itse asiassa muista, milloin olen tehnyt keksejä viimeksi. Mutta sen muistan, mistä resepti on kotoisin. Aloin lukiossa kerätä omaa reseptivihkosta, johon löysin ohjeita pääasiassa naistenlehdistä. Ensimmäiselle sivulle päätyi tämä resepti, jonka olivat Suomeen tuoneet vartiojohtajani ja hänen siskonsa.
Ainekset (40-50 kpl):
Jaa lusikalla tai pyörittele taikinasta pallosia. Laita ne pellille 5 sentin etäisyydelle toisistaan ja paina hieman litteämmiksi. Paista 175 asteessa noin 10 minuuttia tai kunnes keksit ovat vaaleanruskeita ja kypsiä.
-O-
Ainekset (40-50 kpl):
150 g voita tai margariiniaSekoita pehmeä rasva ja sokerit. Lisää kananmuna. Sekoita keskenään jauhot, sooda ja suola, ja lisää taikinaan. Rouhi suklaa ja sekoita se taikinaan (minä käytin valmiita suklaanappeja, mutta mielestäni suklaaruoheesta tulee vielä parempia keksejä).
1 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
1 tl vaniljasokeria
1 kananmuna
3 3/4 dl vehnäjauhoja
1/2 tl soodaa
1/2 tl suolaa
170 g suklaata
(1 dl rouhittua hasselpähkinää - minä jätin tämän pois)
Jaa lusikalla tai pyörittele taikinasta pallosia. Laita ne pellille 5 sentin etäisyydelle toisistaan ja paina hieman litteämmiksi. Paista 175 asteessa noin 10 minuuttia tai kunnes keksit ovat vaaleanruskeita ja kypsiä.
-O-
tiistai 20. lokakuuta 2015
Porkkanakakku
Pari viikkoa sitten kummipojan kanssa leivottiin muutakin kuin suklaa-kinuskileivoksia. Porkkanakakku oli itse asiassa ensimmäisenä toivomuslistalla. Olin kokeillut aikaisemmin porkkanamuffinsseja, mutta ne eivät jostain syystä nousseet kunnolla. Tällä kertaa oli siksi hakusessa toimiva resepi pellilliselle porkkanakakkua - ja se löytyi Kotikokilta. Hieman muutin reseptiä (en laittanut taikinaan pomeranssia, koska sitä ei ollut, ja päällysteen mukailin toisesta reseptistä). Erinomainen ohje, pohjasta tuli erittäin kuohkea ja juuri oikean makuinen. Päällysteen makeus tasapanotti sopivasti.
4 munaa
3 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 tl kanelia
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
100 g voita
6 dl porkkanaraastetta
Sulata voi ja jäähdytä. Kuori ja raasta porkkanat. Sekoita kuivat aineet. Vaahdota muna ja sokerit. Lisää lähes kaikki kuivat aineet vaahtoon (mieluiten siivilän läpi), sekoita hyvin. Lisää loppu jauhoseos, voi ja porkkanaraaste vuorotellen. Paista pellillä leivinpaperin päällä 175 C noin 20-30 minuuttia.
200 g tuorejuustoa
2 tl vaniljasokeria
2-3 dl tomusokeria (maun mukaan)
Sekoita päällysteen ainekset keskenään. Tomusokerin määrää kannattaa maistella, mikä itselle sopii parhaiten.
Koristelimme porkkanakakun Saksasta ostamillani luomutuotteilla (nonparellit ja punaiset sokerisydämet) sekä värikkäillä suklaanapeilla. Tuli herkullistä ja iloisen näköistä!
-O-
4 munaa
3 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 tl kanelia
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
100 g voita
6 dl porkkanaraastetta
Sulata voi ja jäähdytä. Kuori ja raasta porkkanat. Sekoita kuivat aineet. Vaahdota muna ja sokerit. Lisää lähes kaikki kuivat aineet vaahtoon (mieluiten siivilän läpi), sekoita hyvin. Lisää loppu jauhoseos, voi ja porkkanaraaste vuorotellen. Paista pellillä leivinpaperin päällä 175 C noin 20-30 minuuttia.
200 g tuorejuustoa
2 tl vaniljasokeria
2-3 dl tomusokeria (maun mukaan)
Sekoita päällysteen ainekset keskenään. Tomusokerin määrää kannattaa maistella, mikä itselle sopii parhaiten.
Koristelimme porkkanakakun Saksasta ostamillani luomutuotteilla (nonparellit ja punaiset sokerisydämet) sekä värikkäillä suklaanapeilla. Tuli herkullistä ja iloisen näköistä!
-O-
sunnuntai 11. lokakuuta 2015
Suklaa-kinuskileivokset
Jos haluaa jotain todella makeaa, niin kannattaa kokeilla näitä suklaa-kinuskileivoksia. Ohje on lukioajoilta, jostain Sunnuntai-mainoksesta. En ollut tehnyt leivoksia sitten lukion, mutta nyt teki mieli kokeilla muutamaa leivontatekniikkaa (kinuskin keittäminen, suklaan sulattaminen vesihauteessa). Ja lisäksi olin ostanut viimeisimmältä Saksan matkalta luomutaloussuklaata, jonka halusin käyttää. Kuin pisteenä i:n päälle isompi kummipoika tuli kylään leipomaan.
Ohjeesta pitäisi tulla 45 leivosta, mutta se on kyllä liioiteltua. Tai ehkä se onnistuu, jos leivokset leikkaa aika pieniksi - mikä on sinänsä ihan fiksua, koska ne ovat niin makeita. Ensi kerralla sitten.
Seuraavalla kerralla siis pienemmät leivokset, samoin suklaakuorrute kannattaa leikata kun se ei ole liian kovettunutta, muuten halkeilee (kuten kuvasta huomaa). Muuten erittäin onnistunut leivos. Eniten yllätyin murotaikinapohjasta, se ei ollut lainkaan kuivakka, vaan juuri sopivan rapea ja murea.
-O-
Ohjeesta pitäisi tulla 45 leivosta, mutta se on kyllä liioiteltua. Tai ehkä se onnistuu, jos leivokset leikkaa aika pieniksi - mikä on sinänsä ihan fiksua, koska ne ovat niin makeita. Ensi kerralla sitten.
Murotaikina
3,5 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
3/4 dl sokeria
175 g voita tai margariinia
Mitta kulhoon jauhot, leivinjauhe, sokeri ja kuutioitu voi. Nypi ensin ryynimäiseksi ja sekoita sitten tasaiseksi taikinaksi. Painele taikina matalalle pellille, pistele haarukalla ja paista 175 C 25-30 minuuttia. Anna jäähtyä.
Kinuski
125 g voita tai margariinia
2 dl kuohukermaa
1 dl sokeria
1/2 dl siirappia
Keitä aineita paksupohjaisessa kattilassa miedolla lämmöllä, kunnes seos sakenee. Täyte on valmis, kun pintaan vedetty viiva jää näkyviin hetkeksi tai noin vartin keittelemisen jälkeen. Levitä kinuski muropohjan päälle ja anna jäähtyä (esim. jääkaapissa, minä jäähdytin parvekkeella).
Kuorrutus
200 g taloussuklaata
Sulata suklaa vesihauteessa. Levitä sulatettu suklaa kinuskin päälle. Huom! Kinuskin pitää olla jäähtynyt, muuten suklaa uppoaa siihen. Jäähdytä ja leikkaa neliöiksi. Leivokset voi vielä koristella tomusokerikuorrutuksella.
Seuraavalla kerralla siis pienemmät leivokset, samoin suklaakuorrute kannattaa leikata kun se ei ole liian kovettunutta, muuten halkeilee (kuten kuvasta huomaa). Muuten erittäin onnistunut leivos. Eniten yllätyin murotaikinapohjasta, se ei ollut lainkaan kuivakka, vaan juuri sopivan rapea ja murea.
-O-
torstai 16. heinäkuuta 2015
Banaanisuklaainkiväärikakku
Kotoa löytyi kaksi erittäin kypsää banaania, joten ajattelin tehdä banaanikakun. Etsiskelin sopivaa reseptiä ja Valiolta löytyi sellainen. Resepti on helppo ja siihen tulee myös jogurttia, jota minulla myös sattui olemaan ylen määrin. Tuunasin hieman reseptiä, koska halusin sekoittaa taikinaan suklaahippuja (niitäkin oli kaapissa) ja jouluiset neilikka sekä kaneli olisivat suklaan kanssa tuoneet jotenkin tunkkaisen maun. Lopullinen ohje siis tässä:
Kakku oli erittäin herkullinen. Ja paranee vanhetessaan. Ehdottomasti kannattaa tehdä uudelleen. Töissä kakku katosi viimeistä murua myöten.
-O-
2 munaaVatkaa munat ja sokeri. Sulata voi ja soseuta banaanit. Yhdistä voi, banaanisose ja jogurtti. Yhdistä kuivat aineet. Sekoita muna-sokerivaahtoon vuorotellen jauho- ja banaaniseos. Kaada taikina voideltuun ja jauhotettuun vuokaan (2 litrainen). Kypsennä 175 C n. tunti.
2,5 dl sokeria
100 g voita
2 kypsää banaania
2 dl maustamatonta jogurttia
5 dl vehnäjauhoja
1 tl inkivääriä
n. 1 dl suklaahippuja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
Kakku oli erittäin herkullinen. Ja paranee vanhetessaan. Ehdottomasti kannattaa tehdä uudelleen. Töissä kakku katosi viimeistä murua myöten.
-O-
lauantai 28. helmikuuta 2015
Viikonlopun leivontaa 2
Kummipoika veljineen oli kylässä, pidettiin kunnon leivontapäivä. Innostuin niin paljon, että teimme viittä eri leivonnaista:
Leivonnaisten koristelu poikien kanssa oli tosi hauskaa. He innostuivat etenkin suklaakirjaimista ja -numeroista:
Porkkanamuffinssien päälle tuli ohjeen kuorrute miinus väri. Tosi iloisen näköistä ja värikästä suklaarakeiden kanssa.
Useamman tunnin leipomisurukka oli ihmeen rentouttava. Kun keskittyy yhteen asiaan, unohtuu kaikki muu, mikä on hyvä juttu!
-O-
- Sämpylöitä
- Näkkileipää
- Mokkapaloja
- Porkkanamuffinsseja
- Pitsakierteitä
Leivonnaisten koristelu poikien kanssa oli tosi hauskaa. He innostuivat etenkin suklaakirjaimista ja -numeroista:
Porkkanamuffinssien päälle tuli ohjeen kuorrute miinus väri. Tosi iloisen näköistä ja värikästä suklaarakeiden kanssa.
Useamman tunnin leipomisurukka oli ihmeen rentouttava. Kun keskittyy yhteen asiaan, unohtuu kaikki muu, mikä on hyvä juttu!
-O-
sunnuntai 23. marraskuuta 2014
Suvun piparkakkutaikinaresepti
Piparkakkutaikinareseptejä on Suomessa lukuisia - joka perheessä varmasti omansa. Toiset tykkävät rapeista ja ohuista pipareista, toiset taas paksuista ja pehmeämmistä. Mausteet jakavat myös, itse en ole oppinut käyttämään pomeranssinkuorta, mutta sen sijaan maustepippuria. Tai valmistustapa. Minulla on oman äitini ja todennäköisesti jo isoäitini vanha piparkakkutaikinaresepti. Siitä tulee iso annos, mutta ovatpahan koko joulun piparit kerralla leivottu. Tein taikinan perjantaina ja eilen leivoin pari pelliä, kun kummityttö perheineen oli kylässä. Tänään sitten leivoin lopun taikinan.
100 -> piparia (paljon)
2 dl siirappia
2 tl kanelia
1 tl maustepippuria
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä (kaikki mausteet jauhettuja)
425 g sokeria ( tai 5 dl)
425 g voita (kuutioina, ei suoraan jääkaapista)
1 kananmuna
2 dl maitoa
4 tl ruokasoodaa
1 kg vehnäjauhoja
Kiehauta siirappi ja mausteet, anna jäähtyä. Vatkaa sähkövatkaimella voi ja sokeri vaaleaksi (menee minulla vähintään 10 minuuttia). Lisää jäähtynyt siirappiseos. Sekoita maito, kananmuna ja sooda. Lisää ne taikinaan. Sekoita jauhot puukauhalla tms. taisaisesti taikinaan. Anna tekeytyä jääkaapissa päivän.
Paista 175 C noin 8 minuuttia.
-> Siirappi- sekä maitoseos voivat joskus juoksettaa voita. Sen estämiseksi lisään samalla vuorotellen pari desiä jauhoja taikinaan.
-O-
100 -> piparia (paljon)
2 dl siirappia
2 tl kanelia
1 tl maustepippuria
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä (kaikki mausteet jauhettuja)
425 g sokeria ( tai 5 dl)
425 g voita (kuutioina, ei suoraan jääkaapista)
1 kananmuna
2 dl maitoa
4 tl ruokasoodaa
1 kg vehnäjauhoja
Kiehauta siirappi ja mausteet, anna jäähtyä. Vatkaa sähkövatkaimella voi ja sokeri vaaleaksi (menee minulla vähintään 10 minuuttia). Lisää jäähtynyt siirappiseos. Sekoita maito, kananmuna ja sooda. Lisää ne taikinaan. Sekoita jauhot puukauhalla tms. taisaisesti taikinaan. Anna tekeytyä jääkaapissa päivän.
Paista 175 C noin 8 minuuttia.
-> Siirappi- sekä maitoseos voivat joskus juoksettaa voita. Sen estämiseksi lisään samalla vuorotellen pari desiä jauhoja taikinaan.
-O-
tiistai 18. marraskuuta 2014
Viikonlopun leivontaa
Olen jo aikaisemmin kirjoittanut, kuinka ihana kunnon keittiö on. Sanon sen nyt uudestaan: ihana on. Tykkään leipoa ja tehdä ruokaa, ja aikaisemmassa pienessä yksiössä se ei ollut läheskään yhtä mahdollista kuin täällä. Viikonloppuna oli kahteen otteeseen kavereita kylässä ja heille sekä heidän kanssaan leivoin kaikenlaista. Nautin.
Ensin näkkileipää: Sain tuparilahjaksi valmiin jauhoseoksen, jonka sekaan tarvitsi vain lisätä vesi ja öljy. Helppoa! Teimmekin heti kaksi pellillistä näkkäriä.
Itsetehty näkkileipä
(Ohje pitkälti sama kuin Salamatkustajan)
3,5 dl jauhoja (meillä 2 dl ruisjauhoja ja 1,5 dl spelttiä)
1 dl hiutaleita
4 dl siemeniä (auringonkukka, pellava, seesam, kurpitsa - kutakin desi - tällä kertaa seesamin sijasta ruisruohetta)
1 tl suolaa (meillä myös kuivattuja yrttejä)
2 dl vettä
1 dl öljyä
Yhdistä kaikki ainekset. Kauli kahden leivinpaperin välissä ohueksi levyksi. Tee veitsellä ristikko. Paista 200 C noin 10-15 minuuttia (tai kunnes haalean ruskeaa).
Helppo ohja ja maukas näkkileipä. Siemeniä, jauhoja, hiutaleita ja mausteita voi vaihtaa, kunhan suhteen pysyvät samoina.
Shakkiruudut
Klassinen keksiohje lapsuudesta, jota taisin tehdä ensimmäistä kertaa itse jo ala-asteella. Nyt ajattelin, että tässä olisi oiva ohjelmanumero kummitytölle ja hänen sisarilleen. Ja kovasti lapset tykkäsivätkin. Shakkiruututaikinaa on myös lasten helppo käsitellä ja ei siitä aina tarvitse tehdä juuri niitä shakkiruutuja, vaan muutkin kuviot käyvät. Jaoin tytöille pienet piparimuotit, joiden avulla jopa kaksivuotias osasi tehdä keksejä.
Itse tein neljäsosasta taikinaa perinteisiä shakkiruutuja. Nehän on helppo tehdä pyörittämällä neljä pötkylää ja yhdistämällä ne alla olevan kuvan mukaan päällekäin. Tästä leikataan sitten noin sentin paksuisia siivuja.
Ohje, josta tulee noin 60 keksiä (1970-luvulta äidin vanhasta keittokirjasta):
5 dl vehnäjauhoja
3/4 dl sokeria
1 rkl vaniljasokeria
200 g voita
2 rkl kaakaojauhetta
Yhdistä jauho ja sokerit. Nypi kuutioitu voi joukkoon ja vaivaa kiinteä taikina. Jaa taikina kahteen osaan ja sekoita toiseen kaakaojauhe. Laita jääkaappiin jähmettymään joksikin aikaa. Leivo erilaisia kuvioita (shakkiruutu perinteisin, mutta voi myös tehdä muutakin). Paista 200 C noin 10-12 minuuttia. Varo, etteivät keksit pala.
Lapsuuden kavereille leivoin sämpylöitä. Huomaan, että näissä kuvissa on pääasiassa käsi aina mukana - jonkinlainen helfie kai?
Nämä pikkupiiraat oli myös tarkoitus tarjota, mutta aika loppui kesken, ehdin tehdä vain taikinan. Joten leivoin sitten piiraat illalla vieraiden lähdettyä. Halusin kokeilla, miten perinteinen quiche onnistuu muffinssivuoassa. Ihan hyvin! Taikinaa oli ehkä hieman liian paksulti, sen voi laittaa seuraavalle kerralle muistiin. Mutta muuten hyvä ohje, jos haluaakin tehdä valmiiksi annospiiraita. Täytteitä voi varioida, mitä aina kaapista löytyy. Alla välimerellinen täyte, mutta feta-pinaattitäyte toimisi myös.
Pohja on tämä paras piirakkapohja. Ohuemmaksi kaulittuna siitä riittää hyvin kahden muffinssipellin verran (nyt siis yksi pelli ja jonkun verran taikinaa pakkaseen).
Täytteenä tässä:
Päälle:
Paistetaan 200 C kunnes kullanruskeita ja pohja paistunut (noin 20 minuuttia, en katsonut tarkkaan).
-O-
Ensin näkkileipää: Sain tuparilahjaksi valmiin jauhoseoksen, jonka sekaan tarvitsi vain lisätä vesi ja öljy. Helppoa! Teimmekin heti kaksi pellillistä näkkäriä.
Itsetehty näkkileipä
(Ohje pitkälti sama kuin Salamatkustajan)
3,5 dl jauhoja (meillä 2 dl ruisjauhoja ja 1,5 dl spelttiä)
1 dl hiutaleita
4 dl siemeniä (auringonkukka, pellava, seesam, kurpitsa - kutakin desi - tällä kertaa seesamin sijasta ruisruohetta)
1 tl suolaa (meillä myös kuivattuja yrttejä)
2 dl vettä
1 dl öljyä
Yhdistä kaikki ainekset. Kauli kahden leivinpaperin välissä ohueksi levyksi. Tee veitsellä ristikko. Paista 200 C noin 10-15 minuuttia (tai kunnes haalean ruskeaa).
Helppo ohja ja maukas näkkileipä. Siemeniä, jauhoja, hiutaleita ja mausteita voi vaihtaa, kunhan suhteen pysyvät samoina.
Shakkiruudut
Klassinen keksiohje lapsuudesta, jota taisin tehdä ensimmäistä kertaa itse jo ala-asteella. Nyt ajattelin, että tässä olisi oiva ohjelmanumero kummitytölle ja hänen sisarilleen. Ja kovasti lapset tykkäsivätkin. Shakkiruututaikinaa on myös lasten helppo käsitellä ja ei siitä aina tarvitse tehdä juuri niitä shakkiruutuja, vaan muutkin kuviot käyvät. Jaoin tytöille pienet piparimuotit, joiden avulla jopa kaksivuotias osasi tehdä keksejä.
Itse tein neljäsosasta taikinaa perinteisiä shakkiruutuja. Nehän on helppo tehdä pyörittämällä neljä pötkylää ja yhdistämällä ne alla olevan kuvan mukaan päällekäin. Tästä leikataan sitten noin sentin paksuisia siivuja.
Ohje, josta tulee noin 60 keksiä (1970-luvulta äidin vanhasta keittokirjasta):
5 dl vehnäjauhoja
3/4 dl sokeria
1 rkl vaniljasokeria
200 g voita
2 rkl kaakaojauhetta
Yhdistä jauho ja sokerit. Nypi kuutioitu voi joukkoon ja vaivaa kiinteä taikina. Jaa taikina kahteen osaan ja sekoita toiseen kaakaojauhe. Laita jääkaappiin jähmettymään joksikin aikaa. Leivo erilaisia kuvioita (shakkiruutu perinteisin, mutta voi myös tehdä muutakin). Paista 200 C noin 10-12 minuuttia. Varo, etteivät keksit pala.
Lapsuuden kavereille leivoin sämpylöitä. Huomaan, että näissä kuvissa on pääasiassa käsi aina mukana - jonkinlainen helfie kai?
Nämä pikkupiiraat oli myös tarkoitus tarjota, mutta aika loppui kesken, ehdin tehdä vain taikinan. Joten leivoin sitten piiraat illalla vieraiden lähdettyä. Halusin kokeilla, miten perinteinen quiche onnistuu muffinssivuoassa. Ihan hyvin! Taikinaa oli ehkä hieman liian paksulti, sen voi laittaa seuraavalle kerralle muistiin. Mutta muuten hyvä ohje, jos haluaakin tehdä valmiiksi annospiiraita. Täytteitä voi varioida, mitä aina kaapista löytyy. Alla välimerellinen täyte, mutta feta-pinaattitäyte toimisi myös.
Pohja on tämä paras piirakkapohja. Ohuemmaksi kaulittuna siitä riittää hyvin kahden muffinssipellin verran (nyt siis yksi pelli ja jonkun verran taikinaa pakkaseen).
Täytteenä tässä:
- Paprikaa
- Kirsikkatomaatteja
- Oliiveja
- Fetaa (puolessa piiraista) ja vuohenjuustoa (toisessa puolessa)
- Olin ajatellut laittaa myös aurinkokuivattua tomaattia, mutta en sitten enää jaksanut.
Päälle:
- 2 dl kermamaitoa (puolet kermaa, puolet maitoa)
- 2 kananmunaa
- 1 dl juustoraastetta
- Mausteeksi ripaus suolaa ja pippuria sekä jonkun verran basilikaa/pizzamaustetta
Paistetaan 200 C kunnes kullanruskeita ja pohja paistunut (noin 20 minuuttia, en katsonut tarkkaan).
-O-
keskiviikko 16. heinäkuuta 2014
Feta-pinaattipiirakka ja paras piirakkapohja
Kaverien kyläily uudessa asunnossa on mitä parhain syy leipoa. Nyt tein pitkästä aikaa yhtä lempireseptiäni, feta-pinaattipiirakkaa. Helppo ohje ja herkullinen piirakka.
-O-
Pohja:Teen yleensä kaksinkertaisen määrän taikina ihan sen takia, että saan kaiken kermaviilin käytettyä. Tuplamäärästä tulee pellillinen piirakkaa. Lopun taikinan voi pakastaa kaulittuna ja käyttää myöhemmin. Tai tehdä siitä pieniä piiraita. Niistä myöhemmin - erilaisia täytevaihtoehtoja on nimittäin tullut kokeiltua.
75 g voita
2,5 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
1 tl leivinjauhetta
1 dl / 100 g kermaviiliä (eli puoli purkillista)
Pohjaa varten pienitään voi ja sekoitetaan kuivat aineet erikseen. Kuivat aineet ja voi nypitään yhteen. Kermaviili lisätään ja vaivataan nopeasti taikinaksi. Taikina laitetaan jääkaappiin tekeytymään noin puoleksi tunniksi tai kunnes täyte on valmis.
Täyte:
150 g pakastepinaattia
2 dl ruokakermaa tai kermamaitoa
2 kanamunaa
100 g fetaa
1 dl juustoraastetta
suolaa ja pippuria maun mukaan
Sulata pakastepinaatti. Sekoita kerma ja kanamuna. Lisää pinaatti ja kuutioitu feta, juustoraaste ja mausteet.
Kauli taikina piirakkavuokaan sopivaksi. Kaada päälle täyte. Paista 200 C noin puoli tuntia tai kunnes piirakka on sopivan ruskettunut.
-O-
torstai 3. heinäkuuta 2014
Onni on ... leivinlauta
Miten pienistä asioista voikaan ilahtua. Minulla ei ole ollut leivinlautaa melkein kymmeneen vuoteen. Saksassa sellaisia ei harrastettu ja toisaalta jauhotkin olivat erilaisia ja leipominen ei siksi onnistunut niin hyvin. Edellinen asunto taas oli pieni sekä hella kapea ja jääkaapin vieressä, mikä ei kannustanut uunin käyttöön. Pakastin puuttui kaikista (tosin ei ole vielä täälläkään, mutta on listalla - pakastinlokero on kuitenkin parempi kuin aikaisemmin).
Mutta tässä uudessa asunnossa on ihana 40-luvun kaapistoon integroitu leivinlauta. Keittiön ikkunan edessä on lisäksi täydellinen leipomispaikka: aurinko tuo valon ja ulkoa kuuluu linnunlaulua sekä puiden suhina. Jotenkin niin suomalaista ja kesäistä.
Silloin kun oli viimeksi leivinlauta ja kunnon leivontaolosuhteet, leivoin itse kaiken vaalean leivän. Nautin siitä, että saa kokeilla erilaisia jauhoja, leseitä, hiutaleita, siemeniä, vihannesraasteita jne. Ainekset ovat myös taatusti luomua ja leipä tuoretta sekä oman makuista. Leipominen on myös rentouttava ja luova harrastus. Yleensä teen sämpylöitä, sillä ne on helppo pakastaa ja niistä on rautaisin kokemus. Mutta silloin tällöin kokeilen erilaisia leipiäkin.
Nyt kun olen taas päässyt leipomisen vauhtiin, niin voisin jatkaa piirakoilla ja makeillakin. Keittiö, jossa on tilaa, on todellakin suuri ilo!
-O-
Mutta tässä uudessa asunnossa on ihana 40-luvun kaapistoon integroitu leivinlauta. Keittiön ikkunan edessä on lisäksi täydellinen leipomispaikka: aurinko tuo valon ja ulkoa kuuluu linnunlaulua sekä puiden suhina. Jotenkin niin suomalaista ja kesäistä.
Silloin kun oli viimeksi leivinlauta ja kunnon leivontaolosuhteet, leivoin itse kaiken vaalean leivän. Nautin siitä, että saa kokeilla erilaisia jauhoja, leseitä, hiutaleita, siemeniä, vihannesraasteita jne. Ainekset ovat myös taatusti luomua ja leipä tuoretta sekä oman makuista. Leipominen on myös rentouttava ja luova harrastus. Yleensä teen sämpylöitä, sillä ne on helppo pakastaa ja niistä on rautaisin kokemus. Mutta silloin tällöin kokeilen erilaisia leipiäkin.
Nyt kun olen taas päässyt leipomisen vauhtiin, niin voisin jatkaa piirakoilla ja makeillakin. Keittiö, jossa on tilaa, on todellakin suuri ilo!
-O-
keskiviikko 2. heinäkuuta 2014
Brunsseja Berliinissä - ja muitakin ruokapaikkoja
Ystäväni on viettämässä kesää Berliinissä ja kyseli hyviä brunssipaikkoja. Siitä inspiroituneena listaan tähän nyt joitakin omia lempipaikkojani (pari brunssia ja muita ravintoloita), ehkä niistä on jollekin hyötyä. Ainakin itse muistan paremmin :-).
Brunsseja
Kreuzberg / Neukölln
-O-
Brunsseja
Kuchenkaiser
Oraninenplatz 11-3, Kreutzberg
Auki klo 9.00 alkaen, brunssi sunnuntaina klo 10.00-15.00
Instituutio. Erinomainen brunssi, lisäksi kakkuja ja herkullista ruokaa.
Café Morgenrot
Kastanienallee 85, Prenzlauer Berg
Brunssi pe, la ja su klo 11.00-15.00 (pe parhaiten tilaa)
Vegaani/kasvisbrunssi, myös luomua ja reilun kaupan tuotteita.
Restauration 1900Muita ravintoloita
Husemannstrasse 1, Prenzlauer Berg
Brunssi la ja su
Tämä ja muita hyviä brunssipaikkoja Kollwitzplatzin ympärillä.
Kreuzberg / Neukölln
Chez Jacques
Maybachufer 8
Pitää ehdottomasti varata etukäteen, hyvää ruokaa ja hyvä tunnelma.
Knofi
Oranienstrasse 179
Ma-la 9.00-23.00, su 14.00-22.00
Välimeren alueen pikkupurtavaa: ihania leivänpäällisiä ja mezejä.
Eiscafe Isabel
Böckhstrasse 1,Böckhstrasse 1
Kiva jätskipaikka nätillä paikalla lähellä kanavaa. Myös erikoisia makuja.
Jimmy WooPrenzlauer Berg
Friedelstraße 24
Laosilaista ruokaa ja hyvää sellaista! Raikasta ja maukasta.
Onkel Ho
Gleimstraße 10A
Todella herkullinen vietnamilainen, isoja annoksia.
-> Samalla kadulla on muitakin hyviä ravintoloita, jos on seudulla (esim. Mauerparkissa).
I Due Forni
Schönhauser Allee 12
Yksi parhaita italialaisia, paistavat pitsat kiviuunissa.
Kaduilla Kastanienallee & Oderberger Strasse on useita hyviä ravintoloita (en muista nimiä, mutta on italialaista, intialaista jne).Keskusta
IshinPotzdamer Platz
Mittelstrasse 24
Ma-la klo 11.00-22.00
Edullinen ja herkullinen sushipaikka keskustassa. Happy hour klo 16.00 saakka arkisin, jolloin vielä edullisempaa. Näitä on muuallakin Berliinissä.
Caffè e Gelato
Arkaden, ylin kerros
Mielettömiä jäätelöannoksia ja laaja valikoima makuja, lisäksi vielä luomua. Unohdinko sanoa, että herkullista?
Asia PavillonTässä omat suosikkini, katsotaan löytyykö seuraavalla reissulla taas lisää. Muita Berliinin ravintoloita löytyy runsaasti täältä.
Arkaden, ylin kerros
Ei niinkään ruoka, joka on (minun makuuni) suolaista ja rasvaista (tosin sen saa nopeasti ja on muuten ok). Mutta bubble tea on hyvää!
-O-
perjantai 30. toukokuuta 2014
Puolukkapiiras
Tässä toinen lempireseptini, helppo ja herkullinen puolukkapiiras mehevällä kermaviilitäytteellä. Puolukka ja ruis muodostavat jotenkin niin maukkaan liiton ja pohja on sopivan pehmeä.
Ohje on tavalliselle pyöreälle piirasvuoalle. Kaksinkertaisesta annoksesta tulee uuninpellillinen. Täytteessä voi käyttää myös mustaherukoita, miksei myös muunkinvärisiä. Silloin voi vaihtaa ruisjauhot grahamjauhoiksi. En ole kokeillut, mutta ehkä kermaviilin voisi vaihtaa rahkaan?
Sekoita kermaviilin joukkoon muna, sokeri sekä vaniljasokeri. Kaada kermaviiliseos marjojen päälle. Paista 200 asteessa noin puoli tuntia.
-O-
Ohje on tavalliselle pyöreälle piirasvuoalle. Kaksinkertaisesta annoksesta tulee uuninpellillinen. Täytteessä voi käyttää myös mustaherukoita, miksei myös muunkinvärisiä. Silloin voi vaihtaa ruisjauhot grahamjauhoiksi. En ole kokeillut, mutta ehkä kermaviilin voisi vaihtaa rahkaan?
100 g voita tai margariiniaVatkaa rasva ja sokeri kuohkeaksi. Lisää muna sekä keskenään sekoitetut kuivat aineet. Painele taikina voidellun piirasvuoan pohjaan ja reunoille. Levitä päälle marjat.
1 dl sokeria
1 muna
2 dl vehnäjauhoja
1 dl ruisjauhoja
1 tl leivinjauhetta
Täyte:
3 dl puolukoita (jos marjat ovat kovin happamia, sekoita joukkoon sokeria maun mukaan)
1 tlk kermaviiliä
1 muna
1/2 dl sokeria
2-3 tl vaniljasokeria
Sekoita kermaviilin joukkoon muna, sokeri sekä vaniljasokeri. Kaada kermaviiliseos marjojen päälle. Paista 200 asteessa noin puoli tuntia.
-O-
perjantai 25. huhtikuuta 2014
Markthalle Neun - Kreuzberg, Berliini
No nyt olin kyllä eilen aivan mahtavassa ruokapaikassa. Pakko hehkuttaa! Kyseessä on Markthalle Neun Berliinin Kreuzbergissä, jossa on joka torstai laaja paletti katuruokaa tarjolla - Street Food Thursdayksi sitä kutsutaan. Auki klo 17.00-22.00 ja me olimme paikalla jotain puoli kahdeksalta. Paras mennä ajoissa, sillä muuten on liian täyttä ja ruoka joissain kojuissa loppu.
Paikka siis vanha kauppahalli, jossa useita kojuja ghanalaisesta thaimaalaiseen ruokaan, italialaista foccacciaa, kermapiiraita, savustettua lihaa - tai mitä sitä kukakin kulloinkin keksii tarjota. Hinnat ovat plus miinus viisi euroa per annos, ihan ok. Tunnelma on mitä parhain. Ja maut tosi hyviä! Itse söin nigerialaista ruokaa (maissipuuroa, papuja ja pinaattikastiketta), itse tehtyä limonaadia ja luomujätskiä. Nam!
Tässä muutama kuva vilinästä. Suosittelen, jos olette kulmilla! Ja osoite siis Eisenbahnstrasse 42.
Käsintehtyjä ramen-nuudeleita. Tätä taituruutta olisi voinut katsoa ikuisuuden (jos ei olisi ollut nälkä):
-O-
Paikka siis vanha kauppahalli, jossa useita kojuja ghanalaisesta thaimaalaiseen ruokaan, italialaista foccacciaa, kermapiiraita, savustettua lihaa - tai mitä sitä kukakin kulloinkin keksii tarjota. Hinnat ovat plus miinus viisi euroa per annos, ihan ok. Tunnelma on mitä parhain. Ja maut tosi hyviä! Itse söin nigerialaista ruokaa (maissipuuroa, papuja ja pinaattikastiketta), itse tehtyä limonaadia ja luomujätskiä. Nam!
Tässä muutama kuva vilinästä. Suosittelen, jos olette kulmilla! Ja osoite siis Eisenbahnstrasse 42.
Käsintehtyjä ramen-nuudeleita. Tätä taituruutta olisi voinut katsoa ikuisuuden (jos ei olisi ollut nälkä):
-O-
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)









