lauantai 28. helmikuuta 2015

Viikonlopun leivontaa 2

Kummipoika veljineen oli kylässä, pidettiin kunnon leivontapäivä. Innostuin niin paljon, että teimme viittä eri leivonnaista:
  • Sämpylöitä
  • Näkkileipää
  • Mokkapaloja
  • Porkkanamuffinsseja
  • Pitsakierteitä
Leivonta sujui mukavan leppoisasti, kun oli kaksi apulaista mukana. Kokeilin porkkanamuffinsseja ensi kertaa ja opin sen, että ei kannata laittaa uuniin sekä muffinssivuokaa että paperisia vuokia. Ne ovat yhdessä liian paksuja ja lämpö ei pääse läpi (ainakaan minun uunissani). Paistuminen kesti siten kauemmin kuin ohjeessa. Maku oli kuitenkin herkullinen.


Leivonnaisten koristelu poikien kanssa oli tosi hauskaa. He innostuivat etenkin suklaakirjaimista ja -numeroista:


Porkkanamuffinssien päälle tuli ohjeen kuorrute miinus väri. Tosi iloisen näköistä ja värikästä suklaarakeiden kanssa. 


Useamman tunnin leipomisurukka oli ihmeen rentouttava. Kun keskittyy yhteen asiaan, unohtuu kaikki muu, mikä on hyvä juttu!

-O-

keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Ajatuksia - Miller Williams

Olen miettinyt viime aikoinan tätä Miller Williamsin ajatusta:
Have compassion for everyone you meet
even if they don't want it.
What seems conceit,
bad manners
or cynicism
is always a sign of things
no ears have heard, no eyes have seen.
You do not know what wars are going on
down there where the spirit meets the bone.
Tämä voisi olla tavoite, vaikka sitä ei olekaan läheskään aina helppoa itse toteuttaa. Etenkin jos toinen osuu omaan kipukohtaan tai on tahallaan ilkeä. Mutta ehkä se auttaa itseä ymmärtämään, miksi toinen on ilkeä. 

Yksi Miller Williamsin kuuluisimmista runoista on keskiaikaiseen sestiinimittaan kirjoitettu "The Shrinking Lonesome Sestina", jonka jokaisessa säkeistössä toistuvat samat kuusi sanaa. Williamsin sestiinistä tekee hienon erityisesti sen täydellinen tunnelma ja joka säkeistössä vähenevät sanat, jotka lopussa kiteytyvät seuraavaan:
Time
goes
too
fast.
Come
home.
Kaunista.

-O-

keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Kööpenhaminassa: Puurobaari ja muuta

Käyn Kööpenhaminassa työn takia aina muutaman kerran vuodessa. Tykkään kaupungista, siellä on kiva kävellä kaduilla ja kujilla, vain katsella mitä uutta tanskalaiset ovat taas muodin ja sisustuksen saralla keksineet. Kööpenhaminaan kun tuntuu tulevan kaikki aikaisemmin kuin Suomeen ja sieltä voi napata uusia trendejä.

Olin Köpiksessä taas maanantaina ja tällä kertaa pääsin lounastamaan aivan ihastuttavaan puurobaariin. Nimikin on sopiva: Grød (puuro tanskaksi). Ja ei mitä tahansa puuroa! Samettista ja suussasulavaa, juuri oikeassa suhteessa pehmeää sekä rapsahtavia suupaloja. Sopivan kylläinen olo jatkui koko iltapäivän ja töiden jälkeen oli pakko mennä vielä norkoilemaan lähistölle - en kuitenkaan tilannut päivän toista puuroannosta, se olisi tuntunut vähän liialta.



Listalla on itse asiassa muutakin kuin vain pelkkää puuroa, nimittäin puuromaisia ruokia ympäri maailmaa. Söin itse herkullista risottoa, jossa parasta olivat kuivatut juureslastut. Lounaskaverini otti erittäin hyvin hautunutta ohrapuuroa, jonka seassa oli rapeita omenakuutioita ja pähkinää paloina ja päällä karamellisoitunutta maitoa. Sain maistaa ja oli niin hyvää, että juuri tätä meinasin tilata sitten iltapäivällä.


Puurobaarista voi tietenkin ostaa myös hiutaleita ja suurimoita sekä erilaisia kuivattuja hedelmiä ja marjoja & muita sattumia. 



Puuroa löytyy jo kolmesta paikasta Köpiksessä. Olin itse Torvehallernessa, ihastuttavassa kauppahallissa lähella Nørreportin metroasemaa. Sieltä löytyy myös muita kivoja myymälöitä ja kaikenlaisia herkkuja. Mutta puurosta - toivon että tämä trendi rantautuu pian Suomeen. 


Muuten Kööpenhaminassa oli alakuloinen tunnelma. Sää oli harmaa ja tuulinen, mutta eniten vaikuttivat tietenkin viikonlopun kauheat teot. Liput olivat puolitangossa ja maanantai oli virallinen surupäivä. Ja täytyy myöntää, että vähän jopa jännitti mennä Köpikseen, vaikka rationaalinen minä muistutti, että sellaista ei heti tapahdu uudestaan. Ajatukset olivat paljon viikonlopun tragediassa, ei vain minulla, vaan myös työkavereilla ja koko maassa.


Muuten kävelin töiden jälkeen kaupungilla ennen koneen lähtöä. Yritin muistella Vallan linnakkeen kuvauspaikkoja, mutta pitäisi nähdä sarjaa uudelleen, jotta pystyisi paremmin bongaamaan. Yllä oleva kuva on Christiansborgista eli Borgenista, jossa sijaitsee parlamentin lisäksi mm. pääministerin toimisto.



Tämä kuva on jotenkin niin keskieurooppalainen - tulppaanien myyntiä kauniilla torilla ulkona helmikuussa. Jos asuisin Kööpenhaminassa, varmasti ostaisin kimpun.




Nämä kuvat ovat aika tasan kolmen vuoden takaa, kun Kööpenhaminassakin oli kunnon talvi. Paikallisesta nuorisomajasta on hieno näköala ja Sortedams Sø (järvi keskustasta luoteeseen) oli täynnä jäästä nauttijoita.


Kesälläkin Köpiksessä on tullut käytyä - tai siis itse asiassa tämä on ollut syyskuun puoltaväliä. Sää on kuitenkin ollut mainio. Köpiksessä on paljon mielenkiintoisia kujia ja kauniita vanhoja taloja. Tässä sain tosin odottaa tovin, kunnes kadulla ei ollut yhtäkän jalankulkijaa tai autoa. 



Kävelin silloin Kastelletille saakka. Kaunis alue, jossa oli myös paljon lenkkeilijöitä ja historiasta sekä puiston rauhallisuudesta nauttijoita.

Kööpenhaminassa on vielä paljon tutkittavaa. Ehkä seuraavalla kerralla löydän niitä kivoja pieniä kauppoja, antiikkia, ekotavaroita, itse tehtyjä vaatteita jne. Ja Kongens Haven puistossa tulee käytyä lähes joka kerta.

-O-

sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Etunimiä maailmalta 33 - Chile

Chilen nimiä on ollut hauska tutkia. En edes muista, miten päädyin alunperin Registro Civilin "läpinäkyvän hallinnon" sivuille, mutta sieltä, ja lisäksi henkilökunnalta kysyttyäni, löysin suosituimpia nimiä vuodesta 2000 alkaen. Kesti jonkun aikaa selvittää, mikä nimi on miltäkin vuodelta. Ratkaiseva apu oli tästä emol.com:in artikkelista. Siten selvisi, että läpinäkyvän hallinnon sivuilla kohdasta "Datos de Interés Ciudadano" löytyvät nimet ovatkin suosituimmat vuonna 2014 syntyneille lapsille annetut nimet (artikkelin nimet ovat nimittäin vuodelta 2013). Tässä siis suosituimmat vuonna 2014 Chilessä syntyneille lapsille annetut nimet sekä muitakin nimiä (ilman erikoismerkkejä):     

Tytöt
  1. Sofia
  2. Emilia
  3. Isidora
  4. Florencia
  5. Maite
  6. Antonella
  7. Martina
  8. Josefa
  9. Amanda
  10. Agustina
  11. Catalina
  12. Antonia
  13. Isabella
  14. Maria
  15. Trinidad
  16. Valentina
  17. Fernanda
  18. Javiera
  19. Julieta
  20. Ignacia
Tutut nimet - Sofia ja Emilia - ovat kärjessä, kuten niin monessa maassa juuri nyt. Mutta sitten tuleekin pääasiassa näitä pitkiä nimiä, jotka ovat tuttuja muista romaanisten kielten maista. Euroopan ja USA:n suosikki Emma on vasta sijalla 41 (ja Ema sijalla 59). Katolisten suosima Maria on tippunut sijalle 14 - 2000-luvun alussa se on vielä keikkunut kärkikolmikossa.

Emolin jutussa oli haastateltu sosiologia, jonka mukaan nyt muodissa olevat perinteiset nimet olisivat vastareaktio yhä suositummille amerikkalaisille nimille (mm. Byron, Brayan  ja Jendelyn). No, jos katsoo koko top100:aa, niin suurin osa nimistä on kyllä ihan tuttuja ja perinteisiä. Toinen sosiologin selitys tuntuu todennäköisemmältä: myös Chilessä löydetään kivoja nimiä isovanhempien sukupolvesta.

Top20:n nimistä tykkään eniten seuraavista nimistä: Isidora, Maite, Josefa, Agustina, Catalina, Trinidad ja Ignacia. Top100:sta löytyvät lisäksi nämä mielenkiintoiset ja/tai kauniit nimet:
  • Mon(t)serrat: Vuori Barcelonan lähellä (merkitsee sahalaitaista vuorta). Nimi tulee Montserratin neitsyestä. Muoto Monserrat on suositumpi Chilessä. 
  • Columba: Kyyhkynen
  • Belen: Betlehem espanjaksi.
  • Paz: Rauha. Yksi Neitsyt Marian nimistä, "Nuestra Señora de la Paz".
  • Amparo: Lyhennelmä pyhimysnimestä "Virgen de los desamparados".
  • Mayra: Mahdollisesti nimen Myra espanjankielinen versio. Myra on tullut joko mirhasta (latinaksi myrra) tai se on versio nimestä Mary. Latinalaisessa Amerikassa on useampi tunnettu Mayra.
  • Millaray: "Kultainen kukka" mapucheksi. Mapuchet ovat intiaaniheimo Chilessä ja Argentiinassa.
  • Genesis: Ensimmäinen Mooseksen kirja, merkitsee kreikaksi syntymää.
  • Celeste: Taivaallinen.
  • Eloisa: Tämän olen aikaisemminkin bongannut - todella kaunis nimi ja sopii myös hyvin Suomeen. Eri merkityksiä (Eloise tai Louise).
  • Thiare, Anahis: Näille en löytänyt kunnon selityksiä - mutta nättejä nimiä.
 
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Constanza Martina Sofia Martina Martina Martina Sofia Sofia Sofia Sofia
Catalina Constanza Martina Sofia Sofia Sofia Antonella Antonella Emilia Emilia
Valentina Catalina Catalina Constanza Valentina Florencia Florencia Emilia Florencia Isidora
Javiera Valentina Valentina Antonia Antonia Valentina Martina Florencia Antonella Florencia
Martina Sofia Constanza Catalina Antonella Isidora Emilia Isidora Martina Maite
Sofia Javiera Antonia Valentina Catalina Antonella Valentina Martina Isidora Antonella
Maria Antonia Isidora Isidora Isidora Antonia Isidora Maite Maite Martina
Antonia Maria Javiera Javiera Constanza Emilia Antonia Agustina Agustina Josefa
Fernanda Isidora Fernanda Fernanda Fernanda Catalina Catalina Catalina Josefa Amanda
Francisca Francisca Maria Maria Javiera Fernanda Constanza Valentina Amanda Agustina

Tyttöjen nimissä on käynyt viime vuosina enemmän vilskettä kuin pojilla, mutta sehän on tyypillistä. 2000-luvun alun suosikkinimien Catalina, Javiera, Maria, Valentina ja Constanza suosio on kaikkien tasaisesti vähentynyt. Martina ja Antonia ehtivät käväistä kärjessä. Nyt ovat taas aivan erilaiset nimet muodissa. Katsotaan, onko Emiliasta voittamaan Sofiaa. Ja kestääkö Isidoran, Maiten, Josefan ja Amandan nousu. Agustina on todennäköisesti päässy Top10:een poikien Agustinin siivellä.

Pojat
  1. Agustin
  2. Benjamin
  3. Vicente
  4. Martin
  5. Matias
  6. Mateo
  7. Joaquin
  8. Tomas
  9. Alonso
  10. Maximiliano
  11. Cristobal
  12. Jose
  13. Lucas
  14. Sebastian
  15. Felipe
  16. Diego
  17. Maximo
  18. Nicolas
  19. Gabriel
  20. Juan
Poikien listalla on ehkä hieman enemmän kansainvälisiä suosikkeja (Benjamin, Matias, Maximiliano, Lucas) kuin tytöillä. Muualtakin tutut raamatun nimet löytyvät myös Chilestä, mutta se saattaa olla yleensäkin normaalia katolisessa maassa. Ja pojilla on aina paljon perinteisiä nimiä. Kuten monessa muussakin romaanisessa maassa, poikien nimet ovat lyhempiä kuin tytöillä. Mielenkiintoista.

Itse tykkään eniten nimistä Agustin, Mateo, Alonso (Alfonsin versio) ja Cristobal (Christopherin versio). Top100:ssa on seuraavia kivoja/mielenkiintoisia nimiä:
  • Gaspar: Jasperin espanjankielinen versio.
  • Santiago
  • Renato
  • Emiliano
  • Amaro: Pyhä Amaro, nimi mahdollisesti germaanista perää.
  • Facundo: Pyhimysnimi, merkitsee puheliasta. Tunnettu argentiinalainen johtajahahmo Facundo Quiroga 1800-luvun alussa.
  • Demian: Voi olla version Damianista, joka on alunperin kreikkalainen pyhimysnimi.

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Benjamin Benjamin Benjamin Benjamin Benjamin Benjamin Benjamin Agustin Agustin Agustin
Matias Vicente Matias Vicente Vicente Vicente Vicente Benjamin Benjamin Benjamin
Vicente Matias Vicente Matias Martin Martin Martin Martin Vicente Vicente
Martin Martin Martin Martin Matias Matias Matias Vicente Martin Martin
Sebastian Sebastian Joaquin Joaquin Joaquin Joaquin Agustin Matias Matias Matias
Diego Joaquin Sebastian Sebastian Sebastian Agustin Joaquin Cristobal Joaquin Mateo
Nicolas Diego Diego Diego Cristobal Cristobal Cristobal Joaquin Tomas Joaquin
Juan Nicolas Nicolas Maximiliano Maximiliano Maximiliano Maximiliano Maximiliano Maximiliano Tomas
Jose Jose Cristobal Cristobal Lucas Sebastian Diego Tomas Cristobal Alonso
Cristobal Cristobal Jose Jose Diego Tomas Sebastian Felipe Mateo Maximiliano

Pojilla Benjaminin johtokausi kesti yhdeksän vuotta (2003-2011). Sitä ennen ykkösenä oli Sebastian. Muita kestosuosikkeja ovat olleet Vicente, Matias ja Martin. Ei lainkaan niin vaihtelevaa kuin tytöillä. Ihan viime vuosina on näkynyt selvää muutosta: Ensin nousi Agustin huimasti ykköseksi. Ja sitten Top10:een pomppasivat Tomas, Felipe ja Mateo. Katsotaan, onko niillä voimaa nousta vielä ylemmäksikin.

P.s. Pieni korjaus ylläolevaan taulukkoon: Vuonna 2008 Matiaksen ja Martinin värit ovat menneet sekaisin. Värin vaihto ei enää onnistu jälkikäteen :-(.

-O-

keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Genevessä 2: Vanhaa kaupunkia

Ehdin kävellä tänään aamulla ennen töiden alkamista tovin Geneven vanhassa kaupungissa. Sää oli kuulas ja aurinkoinen, maanantain kova tuulikin oli sopivasti laantunut.


Olen viimeksi käynnyt Geneven vanhassa kaupungissa ikuisuus sitten ja silloinkin joskus illalla. Muistan vain kapeita ylösäpäin kiemusrelevia kujia. Juuri sellaista siellä oli tänäänkin. Tällaiset kapeat kadut ja kujat sopivat erinomaisesti romanttiseen luonteenlaatuuni. Muistuun mieleen moni keskieurooppalainen laatusarjakuva tai ylipäänsä historian tapahtumat. Tuntuu, että ymmärrän menneisyyttä ja tätä aluetta paremmin, kun tiedän, miltä kaupungeissa näyttää. Kulttuuriin on helpompi päästä sisälle. 



Mutta siis jotenkin silmää viehättävät eri kerroksilla ja korkeuksilla sijaitsevat rakennukset, portaat, kaiteet ja muurit. Sekä tietenkin kiemurtelevat kadut - tekee mieli katsoa, minne seuraava käännös vie. 



Tämä valo kun kyllä kaunis. Muistelen montaa kevättä Keski-Euroopassa. Suomessa on erilainen valo, ihan kaunis sekin, mutta erilainen. Tunnelma on täällä jotenkin odottava, raukea. Kohta se kevät alkaa ihan kunnolla, ensimmäiset kukat ja vihreää.




-O-

maanantai 9. helmikuuta 2015

Genevessä: Vuoria, vettä ja ihmisoikeuksia

Geneve on niin kaunis! Tykkään vuorista ja vesistöistä, mutta erityisen paljon tykkään vuorten ja veden yhdistelmästä. Ja Genevessähän sitä löytyy. Sääkin on ollut tosi kaunis, kirkasta auringonpaistetta.


Jo lentokoneesta sai ihailla massiivisia Alppeja. Geneve-järvi kylpi upeasti aamuauringossa ja lumihuippuiset vuoret ovat yksinkertaisesti mahtavia.




Geneve on tietenkin kansainvälisten organisaatioden kaupunki. Täältä löytyy sekä pää- että haarakonttoreita. YK:llä on Genevessä Euroopan toimistonsa, vanhassa Kansainliiton palatsissa. On jotenkin mieltäylentävää nähdä kaikki yhteistä hyvää varten työskentelevät organisaatiot niin lähellä toisiaan.


Näkymät YK-rakennuksesta järvelle päin ovat uskomattoman kauniit.




Kaikki muistuttaa ihmisoikeuksista - kunpa vain kaikki muistaisivat noudattaa niitä:





Seinillä on paljon taidetta, tykkäsin etenkin tästä "In Women's Hands" -työstä.


Genevessä ei olekaan se kevät, mitä olin Suomessa odottanut. Järven rannalla on erittäin tuulista ja joka puolella varoitetaan jäästä.





Täytyy joku toinen päivä kävellä lisää, jospa tuulikin olisi hieman tyyntynyt.

-O-

lauantai 7. helmikuuta 2015

Yksityiskohtia: Lokerikko

Löysin muutama vuosi sitten kirppikseltä kivan pienen lokerikon. Ainoa ongelma oli se, että se oli yhdestä reunasta tuhrittu vihreällä. Lokerikko odotti ullakolla inspiraatiota, kunnes muutin tänne uuteen asuntoon ja keksin petsata sen ruskeaksi.


Näin tein joululomalla ja tänään isäni kävi kiinnittämässä lokerikon seinälle. Sinne kotiutuivat heti kivat pienet muistot matkoilta, ystäviltä ja lapsuudesta.


Lokerikko on myös mukavassa vuoropuhelussa viereisen ruskean samanmallisen kirjahyllyn kanssa. 


Näin sitä koti pikkuhiljaa kehittyy. Seuraavaksi edessä on makkarin verhojen lyhentäminen ja ripustaminen, olkkarin matto sekä eilen ostettujen uusien (vanhojen) ruokapöydän tuolien verhoilu.

-O-